Elevhälsan - Inloggning vid support



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


PMO-datorjournal svarar

Inloggning vid support

Fråga:

Hej!
Jag är skolsköterska och arbetar numera bara som pmo-administratör för elevhälsan i min kommun.
Jag lägger upp nya användare, håller utbildning i pmo när vi får nyanställda, är telefonsupport till alla elevhälsans yrkeskategorier.
Min fråga är: Har jag som pmo-administratör rätt att logga in i de andras yrkesakter för att hjälpa till vid support?
Om jag har rätt till det så undrar jag om jag då måste dokumentera i den elevens journal varför jag varit inne i den vid supporten?
Mvh Helene


Svar:

Hej Helene!

Som PMO-administratör och supportör har du i normafallet inte rätt att logga in i de professionsakter som finns upplagda. Detta styrs av de behörighetsregler som din kommun har satt upp för systemadministration.

Oftast handlar systemadministratörens arbete om - precis som du beskriver - att skapa och ändra mallar, lägga upp användare, ladda ner adresser m.m.

Detta görs i PMO Admin.

Ibland uppstår dock ett poblem för en användare i programmet där du som supportör enklare kan hjälpa till om du kan logga in och se hur det ser ut i personliga inställningar till exempel.

Det du kan göra för att undvika att du behöver öppna en professionsakt är att skapa en egen enhet där systemadministratörerna kan logga in. Till enheten knyter du tillfälligt den professionsakt som ska hanteras. Använd en fiktiv elev för test och utredning.

Allt du gör kommer att loggas och om du behöver öppna en professionsakt kommer du också få möjlighet att skriva en kommentar till varför du öppnat den.

Det är mycket viktigt att din kommun har ställt upp tydliga rutiner och riktlinjer för vilka behörigheter som ska gälla vid er interna supporthantering

//Gudrun


Publicerat: 2019-04-30 21:01

Artikeln har visats: 839 gånger
annonser

Föreläsare

Ämnen

hälsa  utfrysning  anmälningsplikt  
Hitta fler föreläsare här