2022 är här och vi går nu in i en ny termin – andra halvan av läsåret 21/22. Ytterligare en termin som gått i ett rasande tempo. Helt plötsligt står vi här i januari och inser att halva läsåret redan är förbi.
En del kurser avslutas nu och eleverna får sina betyg, men för de flesta kurser är det nu halvtid och dags att stämma av hur eleverna ligger till. För eleverna är det viktigt att få veta hur de ligger till. Som elev är det viktigt att få formativ återkoppling för att veta vad de behöver arbeta med för att nå så lång som möjligt.
Det är också viktigt att reflektera kring undervisningen och eventuellt revidera kursplaneringen: Hur går det för eleverna i min kurs? Hur väl svarar de på min undervisning? Behöver jag justera mitt upplägg?
Här kommer en checklista kring vad som är bra att tänka i planeringsarbetet:
- Jag planerar min undervisning utifrån elever olika behov.
- Jag har koll på elevers extra anpassningar.
- Jag ger instruktioner på olika sätt (ex muntligt, skriftligt, som en checklista).
- Jag ser till att alla texter finns tillgängliga digitalt så att elever kan använda läs- och skrivhjälpmedel.
- Jag använder mig av olika stödstrukturer (ex mallar, modeller, strategier).
- Jag låter eleverna vara aktiva i sitt lärande och reflektera kring sitt lärande (dvs arbeta med elevers metakognitiva förmåga). Om detta ska vara en naturlig del i undervisningen behöver det även vara en del av planeringen.
- Jag har en tydlig kursplanering där alla examinationer är inplanerade och jag vägleder eleverna i deras planeringsarbete.
- Jag har en tydlig lektionsstruktur där jag skriver agendan på tavlan som innehåller följande: Tillbakablick från förra lektionen, syftet med lektionen samt lektionens olika moment med tidsangivelser.
- Jag konkretiserar mål och visar vad de olika betygsnivåerna innebär med hjälp av elevexempel.
Checklistan finns för gratis nedladdning i min webbutik, där finns även mina mallar tillgängliga. De allra flesta levereras i redigerbart format och består av bildstöd som jag tagit fram.
Den 10/3 har jag ett webbinarium tillsammans med elevhälsan.se kring hur vi kan arbeta för att bygga goda stödstrukturer om du är intresserad så kan du läsa mer här: https://www.elevhalsan.se/webbinarium/webbinarium-med-diana-storvik/
Önskar er alla en bra start på 2022 och en bra start på terminen.
Ha det fint,
/Diana, Specialpedagog på gymnasiet
För att få direkta uppdateringar gilla 👍Facebook-sidan: Specialpedagog på gymnasiet https://www.facebook.com/Specialpedagogpagymnasiet/
Instagram: specialpedagog_pa_gymnasiet, egnastaregier & pedagogiskt_material (gå gärna in och följ ) 😀
Tips: Jag har startat en facebookgrupp som heter Specialpedagog på gymnasiet. Gruppen vänder sig till specialpedagoger och lärare som är verksamma på gymnasiet, vuxenutbildningen och grundskolans senare år. Jag har även startat en facebookgrupp som heter Vi specialpedagoger och speciallärare – Grupp för kollegialt lärande. Gruppen vänder sig till specialpedagoger och speciallärare.