Elevhälsan - Proteintillskott vid träning



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Experten svarar

Proteintillskott vid träning

Fråga:

Fördelar och nackdelar med att äta proteintillskott vid träning?


Svar:

Det rekommenderade intaget av protein är 0,8 gram per kilo kroppsvikt och dag. Detta anses tillräckligt enligt svenska näringsrekommendationer. För den som äter varierat och får i sig tillräckligt med energi (kalorier) varje dag finns inga problem att komma upp i de mängder som krävs, även vid hård träning. Inom vissa idrottsgrenar finns en tro på att mer protein behövs, men inte heller Sveriges Olympiska Kommitté rekommenderar sina elitidrottare ett högre intag än det som täcks via maten. Det finns dock några grupper som anses vara i riskzonen för både protein- och energibrist och det är kvinnliga löpare med amenorré, manliga brottare, manliga och kvinnliga gymnaster samt kvinnliga dansare. Ett överdrivet proteinintag kan ha flera negativa effekter däribland njurskador, förhöjda blodfetter och uttorkning. Proteintillskott används ofta men är alltså helt onödiga.

Hälsningar
Annika Wesslén

 


Publicerat: 2007-10-28 11:26

Artikeln har visats: 2087 gånger
annonser

Föreläsare

Ämnen

Konflikthantering  Trygghet  Säkerhet  
Hitta fler föreläsare här

Elevhälsan.se

Kontakta oss
Tipsa oss om material
Följ oss på Facebook


Vår huvudsponsor

Prorenata är huvudsponsor för elevhälsan.se