Elevhälsan - Integrera sexualkunskap i skolans alla ämnen



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Integrera sexualkunskap i skolans alla ämnen

Publicerad: 2019-08-25

Fotograf: Maria Lapenkova SVT Sörmland
Under 2017 gjorde Skolinspektionen en granskning kring hur skolor arbetar med sex-och samlevnadsundervisning. Resultatet var varierat. Vissa skolor arbetar aktivt, genomtänkt och kontinuerligt, medan andra skolor fokuserar endast på de biologiska aspekterna.
Ett ämne som varit obligatoriskt sedan 1955, men fortfarande har så stora brister i vårt avlånga land.

Sex- och samlevnadsundervisning är ett ämne som ska undervisas ämnesintegrerat eftersom det inte är ett fristående ämne i sig, men här dyker ofta motståndet upp. Lärare som inte vet hur de ska göra för att integrera det i sitt ämne. Många missförstår när de kommer i kontakt med Sex- och samlevnadsundervisning. Tror de ska berätta om sina egna erfarenheter. Rädda för att behöva berätta om intima detaljer ur sitt privatliv. Vissa gör tyvärr det men det är såklart inte så vi ska gå tillväga.

Sex- och samlevnadsundervisning är ett utmärkt exempel på ämne som i högsta grad går att integrera i skolans alla ämnen. Vi behöver förankra det i vårt värdegrundsarbete och följa upp för att kvalitetssäkra.                                         Sex- och samlevnadsundervisning är inte bara sex, sexualitet är en aspekt som påverkar oss alla i högsta grad. Från barndom till ålderdom. Självklart går det att integrera i alla ämnen, vi behöver bara tänka ett steg till.

En bra och genomarbetad sex-och samlevnadsundervisning är enligt mig en stark hälsofaktor och ett hälsofrämjande arbetssätt, då vi behöver lyfta frågor som rör mående, identitet och integritet. Hur jobbar vi med representation på skolor? Hur delar vi in grupper. För många kan detta tänkas som en droppe i havet av insatser, men tro mig. Det har betydelse. För hur ska vi få med alla på tåget om vi ständigt exkluderar personer som faller utanför den binära tvåkönsnorm som präglar skolan och samhället. Hur ska vi inkludera och jobba med mångfald när alla exempel vi tar upp handlar om Anna och Peter som har två barn bor i villa och har vovve?


Jag som skolkurator med en påbyggnadutbildning sexologi ser alla möjligheter i att inkludera sexologin i skolans ämnen. Med tanke på att varannan 15 årig flicka känner sig tjock, att psykisk ohälsa kryper sig längre ner i åldrar är detta något vi verkligen behöver jobba med. Elever ska inte få kunskap från tveksamma sidor på internet, utan vi behöver jobba med eleverna här och nu. Från skolstart. Vi behöver tänka nytt. Vi behöver rusta våra ungdomar med kunskaper om deras rättigheter och med ett kritisk tankesätt. Skolan behöver tänka utanför boxen och börja integrera sex-och samlevnad i sina ämnen och värdegrundsarbete. Genom att prata om sexuella rättigheter i olika delar av världen på geografin och historian. Jobba med hållbarhet och volym med mensskydd och kondomer på fysiken. Ha exempel med smittspårning på mattelektionen och kanske sy och skapa snippor och snoppar med anatomisk genomgång på textilslöjden.

Tänka mer än bara reproduktion och preventivmedel. Jobba med de frågor eleverna faktiskt undrar över. För preventivmedel, det kommer de lära sig om i alla fall.       Men att mödomshinnan inte finns och att det finns en mångfald inom könsidentitetsspektrat, det kanske behöver vara en vuxen som informerar om och normaliserar. För om inte elever ska lära sig detta i skolan, när ska de då lära sig?

Vill du veta mer så kan du höra av dig till mig Katerina Sparr Holinkova  Katerina.holinkova@gmail.com eller f.ölj mig på instagram under sexologkatta






annonser

Föreläsare

Ämnen

utanförskap  självförtroende  särskilt stöd  
Hitta fler föreläsare här