Elevhälsan - Elevhälsan - Dana Jergefelt - specialpedagog i skola F-6



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Dana Jergefelt - specialpedagog i skola F-6

Lågstadielärare, specialpedagog, talpedagog med fördjupning språkstörning, gestaltterapeut.
Postat 2008-04-06 13:53

Att måla tillsammans är också ett möte.

En talpedagog ska väl prata med barnen, eller hur! Fast inte bara med munnen då. Tal- och kommunikationshinder hette det faktiskt, den utbildningen som jag gick. Jag vill gå dit där kommunikation kan uppstå. Då målar jag tillsammans med mina elever ibland. Att måla är också ett språk.
Uppgiften är att måla tillsammans med mig, fylla ett helt papper med färg, det ska inte föreställa något, inga bilar, människor eller annat bestämt, vi ska bara ta de färger vi vill, blanda färger om och som vi vill, och gå dit penseln vill gå.
Först brukar barnen prata om vad de gör och vill ha bekräftelse på att de gör rätt. Jag svarar oftast att vi kan prata sen. Vi båda försjunker i tystnad och tittar lite då och då på varandras färger och former över pappret. Ofta härmar eleverna mig, i alla fall första gången de gör uppgiften, ibland härmar jag dem. Till sist blir vi klara, det känns liksom färdigt bara. 
Sedan tittar vi på vår tavla. Jag tittar från mitt håll, eleven från sitt, vi byter sida och ser från den andras perspektiv, vi tittar uppifrån från ett helikopterperspektiv, vrider och vänder på målningen. Jag sätter hela tiden ord på vad vi gör. Barnen brukar hitta saker i tavlan, ”titta en sjö, en stövel, ett fängelse, vågor osv...” Jag ser färgerna och formerna, har vi målat lika, olika, mjuka former, kantiga former, hur är gränsen mellan ditt och mitt, ljus, mörker, blandade färger, alla färger eller inte? Det finns hur mycket som helst att säga egentligen.
Barnen får bestämma vilket som är uppåt på tavlan och vad som är neråt. Det är inte alltid så självklart. Till sist hittar vi på varsitt namn på tavlan.
När alla har målat klart blir det konstutställning. Allt hängs upp på väggen och andra kan gå och titta och möjligen se det jag och varje elev redan har sett eller så ser publiken något annat.
Jag älskar att ha med den här övningen i mitt jobb. Den handlar om ett möte i färg och form. Om ett här och nu, där tiden försvinner, i stor koncentration där skapandet är i fokus.

Så här kan det bli. Tavlan heter Ljus och mörker. Och Stenar som rullar nerför berget.


 

                             

annonser

Föreläsare

Ämnen

kärlek  värdegrund  kränkningar  
Hitta fler föreläsare här