Elevhälsan - Elevhälsan - Dana Jergefelt - specialpedagog i skola F-6



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Dana Jergefelt - specialpedagog i skola F-6

Lågstadielärare, specialpedagog, talpedagog med fördjupning språkstörning, gestaltterapeut.
Postat 2009-09-10 18:05

Rolig eller tråkig kreativitet?

Nu börjar terminen rulla på igen. Efter många år i skolan har jag mest svårt att starta och avsluta läsåret. Det som fungerar så bra på våren, ska göras om. Och ok, det som inte fungerar får en ny chans till hösten då. Och så drar hösten igång med alla dessa planer och visioner och mål och nya idéer. Ibland blir det gamla idéer med, ska jag villigt erkänna. På min hylla har jag ett fack med "att göra". Där ligger en del saker som skulle kunna göras något med. Fast inte just nu. De har legat där länge. De får ligga ett tag till. Jag har ständigt nya idéer.

Årets idé, fast det var det redan förra året, är att utgå mer tydligt och uttalat från vad mina elever själva vill öva och lära sig hos mig. Jag slås av hur svårt de har att själva komma på vad de vill och behöver göra. Oftast är de så nöjda med mina idéer. Men jag kan inte tänka mig att det är för att mina idéer alltid är bra och roliga. Det är mer funktionshindret språkstörning som stoppar upp elevernas flöde vill jag tro. Eller är det vi lärare som hindrar och styr för mycket? De är vana vid att andra bestämmer och för deras talan, inte bara vi i skolan svarar åt dem. Både kompisar och föräldrar gör det också. Lite av allt påverkar och stoppar upp elevernas egna idé-, tal- och kommunikationsflöden. Min utmaning blir att hitta sätt att höra elevernas egna tankar om sitt lärande. 

Rektor på skolan vill dessutom att vi ska arbeta med elevledda utvecklingssamtal också. Hela tiden kommer det nya idéer, nya utmaningar och gud förbjude, nya pålagor. Nu måste jag än en gång lära mig mer. Mer och mer hela tiden. Innan jag har hunnit smälta och tugga och integrera åtgärdsprogrammen, så ska vi ha nytt i huvudet. Kanske är det så mina elever också kan känna det, när jag vill röra om i grytan för dem?

Nå, jag får snurra vidare i huvudet och prata idéer och utveckla allt ihop med mina kollegor. En dag lättar dimman och det blir solklart alltihop. Allt trassel blir uppklarat och visionerna ger vackert färgspel i harmoni med allt. Faktiskt så tror jag på det. Alltihop.

För övrigt ska ni inte bli förvånade om ni ser mitt namn på diktboken "Från ett hjärta till ett annat". Jag odlar min egen kreativitet, inte bara i skolan numera. Kreativitet är livsviktigt. Både för eleverna och för oss som arbetar där. Våga vara kreativ är mina nya ledord. Hm... undrar om det blev något sammanhang nu i mina tankar? Äsch! Jag vågar skriva! Jag är! Hurra för kreativiteten som vi alla äger. Stora som små.

 

 

 

annonser

Föreläsare

Ämnen

handledning  hälsa  sexuella övergrepp  
Hitta fler föreläsare här