Elevhälsan - Elevhälsan - Dana Jergefelt - Tillbaka!



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Dana Jergefelt - specialpedagog i skola F-6

Lågstadielärare, specialpedagog, talpedagog med fördjupning språkstörning, gestaltterapeut.

Tillbaka!

Hej igen! Jag tog mig en paus från att blogga här, sedan jag varit i en av mina värsta terminer någonsin i skolan. Då sprang jag så fort jag kunde, trots att jag var sjuk och inte förstod vad som var fel. Nu vet jag en del om det. Jag fick dra ner på det som gick. Att blogga på elevhälsan till exempel. Och nu är jag tillbaka!

Men vad är jag tillbaka som? Tja.... bloggare! Men sen vet jag inte mer. Jag är ny som examinerad gestaltterapeut. Min livsdröm blev till verklighet. Under massor av år har jag gått i gestaltterapi innan jag till slut bestämde mig för att satsa helt ut på att utbilda mig till gestaltterapeut. Det har varit en lång resa av att bl a lära mig mer om mig själv och mina mönster. Det har varit både spännande och otroligt lärorikt. Dessutom blev det många resor ner till Danmark, där jag hade mitt gestaltinstitut. 

Jag är också ganska ny som farmor till två underbara barnbarn. Det är helt otroligt att få möta dessa två, som jag är helt subjektivt knuten till. Som jag får se utvecklas och leka tillsammans med. Underbart och häftigt.

Hur kan jag nu förena mitt gamla lärarliv med det allt det nya? Jag hoppas att det finns plats för mig i skolan för hela mig. Som jag är. Så att jag kan känna att jag tillhör. Eller måste jag kompromissa och bara "passa in"? Så vill jag dra parallellen med eleverna: Hur ser jag på dem? Ska de tillhöra sin klass och grupp och skola eller gäller det att "passa in" i en grupp. Det är en skillnad. Kanske inte så uppenbar, men dock. Hur kan jag arbeta för att få någon att tillhöra en grupp? Eller vill jag bara att eleverna ska passa in och anpassa sig till en grupp? Det handlar om tillit och trygghet. Ge plats och ta plats. Respektera och respekteras. Precis som barn behöver tillhöra sin familj, så är också skolans värld som en familj, att tillhöra i många år. I den bästa av världar.

Tyvärr är det inte alltid så. Hur är jag med mina arbetskamrater och elever? Vågar jag se och acceptera alla som de är? Jag önskar jag kunde. Tyvärr har jag fördomar som de flesta har och pekar ibland ut mina egna outtalade egenskaper på andra. På gestaltspråk kallas det för att projicera. Jag behöver se mina egna tillkortakommanden klart, för att kunna bemöta andra med klara ögon. Kan jag se mig själv med ömhet och accepterande, så underlättar det i mötet med andra. Vi delar samma fält så att säga.. Vi arbetar i skolans värld. I Sverige. I världen. Tillhör vi världen eller är vi här för att passa in? Att ha handledning i skolan är ett sätt att undersöka det.

Inte bara elever behöver utveckla sig. Också lärare har ett ansvar för sig själva där. Jag med. I gestalt är Ansvar en av grundpelarna. Och jag kan tycka att det är en av de svåraste sakerna att utveckla.

Vi hörs!

Inlagt 2013-02-20 19:14 av Dana Jergefelt| Läst 109396 ggr. | Permalink



annonser

Föreläsare

Ämnen

föreläsningar  konsultation  åtgärdsprogram  
Hitta fler föreläsare här