Elevhälsan - Särbegåvade elever, pedagogens utmaning och möjlighet av Mona Liljedahl



 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Särbegåvade elever, pedagogens utmaning och möjlighet av Mona Liljedahl

Publicerad: 2017-09-20
– Nu är det dags för skolan att ge särbegåvade elever den undervisning de behöver. För att klara det behöver pedagogerna kunskap om särbegåvning ur ett praxisnära perspektiv, säger gymnasieläraren och specialpedagogen Mona Liljedahl som skrivit Särskilt begåvade elever – pedagogens utmaning och möjlighet (Gothia Fortbildning). Det är den första pedagogisk-didaktiska boken som ges ut i Sverige, skriven av en pedagog för pedagoger och anpassad för svenska skolsystemet.

Särskilt begåvade elever, även kallade särbegåvade elever, har en exceptionellt hög inlärningsförmåga och borde stormtrivas i skolan. I stället visar studier att de trivs sämst av alla elever och lär sig dessutom minst. Inte sällan utvecklar de svårigheter på grund av uttråkning och understimulans. Få inom skolan vet vilka de här eleverna är och ofta misstolkas de och får diagnoser som ADHD, ADD, och Aspergers syndrom. Denna typ av feltolkningar kan leda till att eleven får en felaktig självbild och det kan ge negativa konsekvenser för livet.

– Särskilt begåvad och prestation är inte samma sak. Det är inte alltid så att särbegåvade presterar bättre än andra, snarare tvärtom. Att inte få sina inlärningsbehov tillgodosedda tär på barn och ungdomar, säger Mona Liljedahl



Källa: Gothia Fortbildning

Läs mer och beställ boken




annonser

Föreläsare

Ämnen

Trygghet  Servicebemötande  Säkerhet  
Hitta fler föreläsare här