Magdalena Berger
Tillgänglighet, psykisk ohälsa och samverkan elevhälsa
”Hur ska jag agera när en elev visar tecken på psykisk ohälsa? Hur ska jag få lärare att anpassa undervisning för elever med funktionsnedsättningar? Vad menas egentligen med tillgänglig lärmiljö?”
Magdalena är leg. lärare, specialpedagog och handledare med spetskompetens inom bland annat psykisk ohälsa, särbegåvning, NPF och har lång erfarenhet av elevhälsoarbete. Hon svarar även på frågor om samverkan mellan elevhälsoteamet och lärarkollegiet och hur man bäst skapar goda relationer i organisationen i syfte att främja hälsa och stödja elevernas lärande.
Magdalena arbetar som specialpedagog, föreläsare och författare och har lång erfarenhet från grundskolan, särskolan, förskolan och gymnasiet samt kunskap och erfarenhet från psykiatrin. Hon har också suttit i styrelsen för Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa samt OCD-föreningen i Stockholms län.
Föreläsningar och utbildning
Målgrupp
För elever, vårdnadshavare samt pedagoger och elevhälsans personal.
Innehåll
- Psykisk ohälsa i skolan
- KASAM – Känsla av sammanhang
- Elevhälsa och lärarhälsa
- Arbeta med barn till föräldrar med psykisk sjukdom
- Tillgänglighet & inkludering
Det går också bra att komma med övriga önskemål inom elevhälsa och specialpedagogik.