Fråga:
Hej!
Hur tänker ni när specialpedagog/-lärare har handledning med lärare och/eller assistenter, extra anpassning, särskilt stöd, eller?
Mvh. Ewa
Svar:
Hej Ewa,
och tack för din fråga.
När vi författade Skolverkets stödmaterial Stödinsatser i utbildningen så var juristerna mycket tydliga med att extra anpassningar och särskilt stöd är insatser som ska vara direkt kopplade till eleven dvs inte insatser som är inriktade till lärare- och/eller assistenter.
Däremot kan det vara värdefull information i utredningen av särskilt stöd. Vi kan välja om det lämpar sig bäst att dokumentera detta i Del 1, Kartläggningen under rubriken där vi beskriver vad skolan har prövat och hur detta har fungerat alternativt i Del 2, Den pedagogiska bedömningen: Efter rubriken Behov av särskilt stöd och Behov av extra anpassningar är det möjligt att infoga en rubrik med Tilläggsinformation. Där kan vi exempelvis skriva in att Personalen får handledning 1½ timme varannan vecka av för- och efternamn, samt befattning. Vi kanske även lägger till information om att vi kommer genomföra vissa förändringar på grupp- och skolnivå eftersom dessa gynnar flera elever i klassen.
Det är dock viktigt att komma ihåg att det endast är texten under Behov av särskilt stöd som sedan ska skrivas in i åtgärdsprogrammet. Extra anpassningar och insatser på grupp- och skolnivå (Ledning och stimulans/Generella gruppanpassningar) ska inte skrivas in i åtgärdsprogrammet eftersom de inte är överklagningsbara.
Soliga hälsningar
Gudrun Löwendahl Björkman