Till Frågor & svar

6 november, 2019

Reviderad blankett för Särskild bedömning i förskoleklass

Fråga:

Hej,
jag har i dialog med flera speciallärare och specialpedagoger reviderat och förbättrat blanketten för särskild bedömning i förskoleklass, som publicerade här på Elevhälsan den 2019-09-30. Blanketten går nu igenom samtliga indikationer som Skolverket lyfter fram i samband med kartläggningsmaterialet ”Hitta språket” och ”Hitta matematiken”.


Svar:

I blanketten anges indikationerna nu på ett framåtsyftande sätt dvs. betonar vilka förmågor vi pedagoger behöver fokusera på att utveckla hos eleven. Istället för att det t.ex. står ”Eleven berättar inte ännu sammanhängande, utan använder endast enstaka ord.” står det i blanketten Eleven är i behov av extra stöd för att utveckla förmågan att kunna berätta sammanhängande, med mer än enstaka ord.

Efter alla indikationer finns en ruta i blanketten där vi analyserar och sammanfattar elevens behov av stödinsatser. Även en ruta för utvärdering finns så att vi synliggör resultatet av våra insatser samt för att på ett enkelt sätt ska kunna överföra informationen till mottagande lärare.

Blanketten som publicerades här 2019-09-30 är nu utbytt. Du hittar även den reviderade blanketten r.

Soliga hälsningar
Gudrun Löwendahl Björkman

17 maj 2022

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Gudrun Löwendahl Björkman

16 maj 2022

Sekretess Staffan Olsson

12 maj 2022

Sekretess Staffan Olsson

11 maj 2022

Sekretess Staffan Olsson

4 maj 2022

Sekretess Staffan Olsson

3 maj 2022

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Gudrun Löwendahl Björkman

25 april 2022

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Gudrun Löwendahl Björkman

19 april 2022

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Gudrun Löwendahl Björkman

19 april 2022

Sekretess Staffan Olsson

14 april 2022

Sekretess Staffan Olsson

13 april 2022

Sekretess Staffan Olsson

4 april 2022

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Gudrun Löwendahl Björkman