Till Frågor & svar

Vad mer än att det är vanligt och ofarligt, ska man säga om onani i sexualundervisningen?

4 april, 2024

Fråga:

Hej Kajsa,

Jag har en fråga som jag undrar om du kan svara på?

Jag har tänkt att prata om onani med mina elever, och skulle vilja ha lite tips om vad man kan prata om?

Tacksam för svar!

L, lärare i grundskolan


Svar:

Hej L,
och tack för din fråga. 

Det beror förstås på hur gamla eleverna är. Men jag skulle vilja säga att vi gott kan ägna lite mer tid och utrymme åt onanin än vad vi oftast gör, eftersom det finns mycket frågor kring det. Däremot ställer eleverna dem sällan högt. Det är därför ofta bäst att prata om onani till en grupp – såvida inte en elev kommer till en med frågor, förstås. Här är några saker att tänka på.

Börja tidigt och bygg på undan för undan
När jag svarade på frågor om kropp och sexualitet från barn i 9-13-årsåldern i ett radioprogram kom det en hel del frågor om onani, liksom det gör i Kamratposten. Även om det inte är en majoritet så kan man konstatera att en hel del barn har börjat onanera eller känt lustkänslor i könsorganen. Så en rekommendation är att börja tidigt. 

Samtidigt får man vara lyhörd för att en del av eleverna på låg- och mellanstadiet är fullständigt ointresserade. Ibland får man helt enkelt ge eleverna olika mycket information beroende på mognad och intresse. Därför är det också viktigt att man ger kunskap återkommande, i varje årskurs, och bygger på med mer i takt med att eleverna blir äldre.   

Sköna ställen på kroppen
När man pratar om kroppen på låg- och mellanstadiet kan man passa på att berätta om ställen på kroppen som kan vara särskilt sköna att ta på. Men också att det är olika för olika personer, precis som folk är olika kittliga. Berätta att det är vanligt att börja onanera i mellanstadieåldern, om man inte gjort det tidigare. 

Praktik
En del av deras frågor är konkreta, som hur man gör. Andra kan handla om sådant de lägger märke till när de onanerar, till exempel varför det känns så mycket att det är svårt att röra vid ollonet. Närliggande frågor kan vara att de inte förstår varför det pirrar i snippan eller snoppan när de ser kysscener på tv. Ett tips är att läsa upp och prata om frågor som barn och unga ställt, t ex i Kamratposten eller 1000 modiga frågor på sr.se. 

Orosfrågor
Oavsett ålder tycks de flesta veta att det inte är farligt att onanera, men det kommer ändå orosfrågor, som ibland också är kopplade till skam. Det kan vara hur ofta det är okej, om sperman kan ta slut eller – framför allt bland yngre – om det kan synas på en att man onanerat. Eller om det är något fel att sperman är genomskinlig. I frågan hur ofta kan det förstås finnas en föreställning om att det trots allt kan påverka en negativt, kanske inte fysiskt, men mentalt, eller att man tror att man tänker för mycket på sex. Men även föreställningar om att det exempelvis kan påverka ens framtida fertilitet förekommer. 

Tankar och fantasier
Det man tänker på när man onanerar är en del av onanin. Man bör bekräfta att det man tänker på kan vara av skilda slag (olika situationer, personer, idoler). En del förstår sin sexuella läggning genom vem eller vilka de tänker på när de onanerar, andra blir oroliga eller frågande. Man kan säga att man kan tänka på saker som man tycker om i fantasin, men inte är intresserad av i verkligheten. Men att det också kan vara så att det kan hjälpa en att förstå vad man gillar. 

Inte alla – oftast någon
Ett sista påpekande: Det är viktigt att inte förutsätta att alla elever onanerar, även om de flesta som kommit i puberteten har smekt eller tagit på sina könsorgan nån gång. När det kommer till de yngre eleverna är det tvärtom – då får vi istället förutsätta att det sannolikt finns någon eller några elever som har erfarenhet av onani, trots att man tycker att de är små och verkar omedvetna om kroppen och pirriga känslor. 

Hoppas det hjälpte dig på traven!

MVH Kajsa