Elevhälsan - Vart vänder man sig om man misstänker lågbegåvning hos myndig elev i gymnasiet?

 Kom ihåg?
Ej medlem? Registrera dig!


Gunilla Carlsson Kendall svarar

Vart vänder man sig om man misstänker lågbegåvning hos myndig elev i gymnasiet?

Fråga:

Om man misstänker lågbegåvning hos myndig elev i gymnasiet, vart vänder man sig som elevhälsa då för att få detta bekräftat samt få möjlighet till extra stöd/hjälp för eleven även efter studenten? Blir det ett wisc-test via vuxenpsykiatrin då, och är det skolan som ska betala för den utredningen?

Stort tack för svar!
Mvh, Sara



Svar:

Hej!

Det finns lite olika nivåer i den här frågan, såvitt jag kan se. Det handlar både om organisation och individens behov.

Organisatoriskt varierar det över landet vem som utreder vad. Det finns oftast lokala överenskommelser om hur remissgången ska se ut så min rekommendation är att du kontrollerar detta lokalt.

Frågeställningen för utredningen verkar vara intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning)? Det är ganska ovanligt att en elev som gått genom hela grundskolan med sådana svårigheter inte tidigare utretts. Det kan vara värt att undersöka om det finns tidigare utredningar och vad de i sådant fall visar. En konsultation med en psykolog kan vara till hjälp för att bedöma om frågeställningen är rimlig. Eftersom svårigheter av detta slag bör ha funnits med under hela individens utvecklingsperiod så är det också bra att få möjlighet att samtala med föräldrarna och se om de delar misstanken. För att börja jobba med den här frågan behöver man förstås ta reda på att eleven själv är hjälpsökande och godkänner att ni tittar efter tidigare utredningar i journaler.

Vem är det som har frågan? Om skolan ser ett behov av att utreda detta för ställningstagande till skolform är det skolans fråga. Är detta en elev som haft stora svårigheter genom hela skoltiden och nu inte lyckas få betyg kan man ju undra om det inte är en utredning som skolan borde erbjuda sig att betala? Om man inte har tillgång till psykolog i kommunen är det inte ovanligt att man köper in en psykolog för detta ändamål och genmför utredningen tillsammans med skolläkaren. Det är ofta skolan som utreder med frågeställningen intellektuell funktionsnedsättning. Det verkar som en ovanlig lösning att skolan skulle betala för en utredning som genomförs av psykiatrin – det har jag aldrig hört talas om.

Om det är eleven som söker stöd och hjälp för oro eller ångest inför framtiden kan det vara en fråga för psykiatrin - eller så behöver eleven yrkesvägledning. En del vuxna personer som har svårt att klara sig på arbetsmarknaden utreds av psykologer på arbetsförmedlingen, men det är en senare fråga. 

I vissa landsting kan det vara så att habiliteringen har ett utredningsansvar, då kanske eleven kan remitteras dit? Det vanligaste är dock att personer som remitteras till habiliteringen redan ska ha fått diagnos.

Från Elevhälsan kan ni ju konsultera psykiatrin eller andra vårdgivare för att reda ut vem som kan hjälpa eleven, ibland kan eleven remitteras av skolläkaren men ofta behöver vuxna personer söka hjälp själva.

Ps. WISC-test är ett hjälpmedel som psykologen använder sig av i utredningar av barn upp till 15/16. För vuxna heter motsvarande test WAIS. Att utreda intellektuell funktionsnedsättning är mycket bredare än att ”bara” göra ett test.


Vänliga hälsningar
Gunilla Carlsson Kendall

 


Publicerat: 2015-09-30 19:36
Artikeln har visats: 2280 gånger
annonser