Att prata med barn och unga om extremism
Vägledningen riktar sig till viktiga vuxna som vill lära sig mer om hur man kan prata och arbeta förebyggande med barn och unga kring frågor som rör hat, radikalisering och våldsbejakande extremism.
Utifrån erfarenheter i Orostelefonen ser Rädda Barnen behov av lättillgänglig vägledning när det gäller bemötande och samtal med barn och unga som visar tecken på radikalisering eller uttrycker hatbudskap.
Till materialetMina känslor och jag
Liv Svirsky är legitimerad psykolog och psykoterapeut och har lång erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatrin. Med boken Mina känslor och jag hoppas hon kunna erbjuda en bok för alla barn som vill lära sig mer om känslor, både sina egna och andras.
Till materialetUtbildning om sexualbrottslagstiftningen
Brottsoffermyndigheten har lanserat en ny webbaserad utbildning med tillhörande lärarhandledning om Sveriges nya sexualbrottslagstiftning. Materialet kan användas av skolpersonal som ska undervisa om den nya lagstiftningen, om sexualbrott och om frivillighet.
Till materialetDet är viktigt att barns rättigheter fungerar
Likarätt ger grundläggande kunskap om likarättsfrågor till både personal, vårdnadshavare, elever och barn.
Utbildningen reder ut begrepp och ger möjlighet till att fundera och diskutera. Den är framåtsyftande och får er att sätta ord på vad som redan fungerar bra hos er och vad som kan bli ännu bättre.
Dags att prata om
Hur upptäcker man att ett barn befinner sig i en utsatt situation? Och hur går man till väga för att stötta, hjälpa och ge skydd?
Dagsattprataom.se, är en hemsida med uppgiften att öka kunskaperna om barn i utsatta situationer.
Till materialetVärdegrunden – lektionsbank för pedagoger och elevhälsa
Värdegrundens teman handlar om kamratskap och trygghet, social kompetens, hållbarhet, självkänsla och empati samt elevhälsa.
Det finns även kortare övningar som kompletterar övriga lektioner i Värdegrundens lektionsbank. De utgår från Barnkonventionen och till personal inom elevhälsan. Övningarna är tänkta att kunna användas i mötet med elever, i första hand i en klassrumssituation.
Till materialet