Elevhälsans arbete
Anpassad studiegång
I 2 kap. 25§ skollagen framgår bland annat att elevhälsan främst ska vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. Elevhälsans arbete ska bedrivas på individ-, grupp- och skolenhetsnivå och ske i samverkan med lärare och övrig personal. Vid behov ska elevhälsan samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten. För medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser ska det finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och specialpedagog eller speciallärare.
När det har uppmärksammats att ditt barn kan vara i behov av särskilt stöd ska samråd ske med elevhälsan i samband med att ditt barns eventuella behov av särskilt stöd utreds. I vissa fall kan det räcka att samrådet sker med en eller två från elevhälsan. Vid mer komplexa och omfattande behov, samt vid beslut om stödinsatser av mer ingripande karaktär så bör samråd ske med hela elevhälsan. Det gäller exempelvis för ”anpassad studiegång”.
Rektor har rätt att besluta om skolans inre organisation exempelvis rutiner, bemanning och ärendegång. Detta innebär att rektorer exempelvis kan besluta när och hur samrådet ska ske med elevhälsan.
Senaste artiklarna inom Extra anpassningar
Följ oss på sociala media!
Experten svarar om frågor kring Extra anpassningar
Håll dig uppdaterad med relevant information för dig som har barn i skolan.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Nyhetsbrev Vårdnadshavare
”*” anger obligatoriska fält