Aktuellt

Hur arbetar elevhälsan förebyggande och vad betyder det i praktiken?

6 augusti, 2025

Skollagen fastslår att elevhälsan ska vara förebyggande och hälsofrämjande, stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Sedan juli 2023 har lagen förtydligats: elevhälsan ska bedrivas på individ-, grupp- och skolenhetsnivå, vara integrerad i skolans kvalitetsarbete, samverka med andra aktörer och säkerställa att specialpedagog eller speciallärare finns tillgänglig.

Vad innebär förebyggande och hälsofrämjande arbete?

Elevhälsoarbetet beskrivs som skolans gemensamma och systematiska arbete för alla elevers lärande, utveckling och hälsa. Det ska möjliggöra tidiga insatser och åtgärder av hög kvalitet och vara tvärprofessionellt, där skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och specialpedagog samarbetar med lärare och skolledning.

Att arbeta tvärprofessionellt och långsiktigt är centralt för att utveckla ett arbetssätt där insatser sätts in innan problemen växer sig stora.

Förankring i skolans struktur och ledarskap

Ett hållbart elevhälsoarbete kräver tydlig samordning, organisation och pedagogiskt förankrat ledarskap. Rektorn har ansvar för att elevhälsan inte blir en sidoverksamhet, utan en integrerad del av skolans helhet. Alla professioner ska verka tillsammans för att stödja elevens lärande och hälsa, inte parallellt, utan gemensamt.

Praktisk tillämpning i skolverksamheten

I praktiken innebär det förebyggande arbetet att elevhälsan deltar i skolans systematiska kvalitetsarbete genom:

  • gemensam analys av exempelvis frånvaro, hälsa och resultat
  • målbild kring en hälsofrämjande lärmiljö
  • kontinuerlig uppföljning och utvärdering som hjälper skolan att bli mer proaktiv och mindre reaktiv

Det är ett arbete som både sker synligt, till exempel i klassrumssituationer och i skolans inre processer. Syftet är att identifiera behov i ett tidigt skede och skapa rätt förutsättningar för varje elev.

Exempel på förebyggande insatser

  • Elevhälsoteam samverkar regelbundet med lärare och skolledning för att fånga mönster och behov tidigt.
  • Insatser riktas både till individ-, grupp- och skolnivå, i linje med skollagen.
  • Elevhälsan samverkar med socialtjänst och hälso- och sjukvård vid behov.
  • Arbetet integreras i skolans kvalitetsarbete, ofta med hjälp av särskilda analysverktyg.
  • Perspektivet är salutogent, fokus ligger på elevens styrkor och resurser, snarare än brister.

Samverkan med vårdnadshavare och externa aktörer

Elevhälsan ska, vid behov, samverka med socialtjänst och hälso- och sjukvård för att tidigt möta elevers behov av stöd även utanför skolan. Vårdnadshavare spelar här en viktig roll. Genom dialog och delaktighet kan skolan få en helhetsbild av elevens situation. Samarbete med hemmet kan vara avgörande för att insatser ska få effekt.

Vad betyder det i vardagen för skolans arbete och elevernas mående?

  • bygger rutiner för tidig identifiering och stöd
  • integrerar elevhälsans kompetens i klassrum och skolledning
  • bedriver systematiskt kvalitetsarbete där elevhälsans analys väger tungt i beslut
  • ser varje elevs lärande och hälsa som sammanlänkade delar

För eleverna betyder det en tryggare skolmiljö, enklare tillgång till stöd och att skolan agerar innan problemen hinner bli allvarliga. Det skapar förutsättningar för mer inkluderande skolmiljöer där alla barn ges möjlighet att lyckas.

Vill ni läsa mer om elevhälsans förebyggande arbete?

Skolverket- Elevhälsa – ansvar i skolfrågor

Skolverket- Skolans gemensamma elevhälsoarbete

SPSM- Elevhälsoarbete

SPSM- Att höja skolans elevhälsokompetens