Skärmtid

Hur påverkar skärmar barn- och ungdomar? Finns det något positivt med skärmtid? Hur arbetar elevhälsan med just skärmtid?

Fakta

Skärmtid

Många barn och unga har för mycket skärmtid. För mycket skärmtid är när skärmarna stjäl tid från våra grundläggande behov och från möjligheten att ta till sig undervisningen i skolan. Man ser i mätningar från Statens Medieråd att skärmtiden har ökat över tid i alla åldersgrupper även om man i den senaste rapporten “Ungar & Medier 2023” sett en liten minskning av skärmtiden i åldersgruppen 9-12 år.

ELEVHÄLSANS ARBETE

Skärmtid

Undervisning om skärmarnas påverkan kan göras av elevhälsans personal, t ex skolsköterska, kurator och/eller psykolog på grupp-/klassnivå inom ramen för livstilsrelaterad ohälsa. Det finns inget reglerat i styrdokumenten om hur ämnet skärmanvändning kan tas upp i undervisningen. Men här kommer några saker som är viktiga för att eleverna ska förstå vilken påverkan skärmar kan ha på måendet.

Senaste artiklarna inom Skärmtid

Följ oss på sociala media!

Experten svarar om frågor kring Skärmtid

Vill du ställa en fråga till våra experter?

NYHETSBREV

Håll dig uppdaterad med relevant information för dig som har barn i skolan.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrev Vårdnadshavare

*” anger obligatoriska fält

Integritet*
Annons