En ny syn på skärmtid och barns psykiska hälsa
Under de senaste åren har skärmtid diskuterats flitigt, inte minst i relation till barns psykiska hälsa. Men enligt UNICEFs globala rapport Childhood in a digital world, som bygger på data från 40 länder, är det dags att omformulera debatten. Det är inte hur mycket tid barn tillbringar online som utgör den största risken, utan snarare vad de utsätts för när de är där.
Rapporten slår fast att det inte finns några tydliga bevis för att själva skärmtiden skulle skada barns psykiska hälsa. Den största negativa påverkan kommer istället från upplevelser som sexuella övergrepp, mobbning och exponering för skadligt innehåll.
Digitala färdigheter skyddar
Ett centralt fynd i rapporten är att barn som spenderar mycket tid online ofta har bättre digitala färdigheter. Dessa färdigheter fungerar som ett slags skydd, barn som är vana vid den digitala miljön har större möjligheter att känna igen och undvika faror. Tvärtom visar rapporten att överdrivna begränsningar av barns internetanvändning kan ha en negativ effekt på deras digitala kompetens.
Alla vanliga aktiviteter, som att använda sociala medier, spela spel och titta på videor bidrar till att bygga upp olika typer av digitala förmågor. Därför är det viktigt att barn får ägna sig åt en blandning av aktiviteter online. Det gynnar inte bara deras tekniska kunnande, utan stärker även deras självkänsla och självständighet i den digitala världen.
Vad behöver vi som vuxna göra?
UNICEF:s rapport är en väckarklocka – inte för att vi ska förbjuda barn att vara online, utan för att vi ska rikta ljuset mot de verkliga problemen. För att skydda barns psykiska hälsa i en digital tidsålder krävs riktade insatser:
- Digitala plattformar måste ta ett mycket större ansvar. Det handlar om att införa nolltolerans mot sexuella övergrepp och mobbning, och om att göra det enkelt för barn att anmäla brott och kränkningar.
- Lagstiftning behöver hålla techföretag ansvariga för barns säkerhet på nätet.
- Skolan måste ge åldersanpassad undervisning om samtycke och sexualitet – både i fysiska och digitala sammanhang.
- Föräldrar och yrkesverksamma vuxna, som personal inom elevhälsan, vården, socialtjänsten och rättsväsendet, behöver ökad kunskap om barns liv på nätet. Vi måste kunna prata med barn om deras digitala vardag, och ha verktyg för att stötta när något händer.
Skärmtid är inte svartvitt
Att diskutera skärmtid i sig, utan att titta på innehåll och kontext, leder fel. Det kan till och med riskera att skada barns rättigheter, exempelvis rätten till information, utveckling och trygghet enligt barnkonventionen. Föräldrar och andra vuxna runt barn behöver nyanserad kunskap om digitala vanor och hur vi stärker barns motståndskraft snarare än att begränsa den.
Tips till dig som vårdnadshavare
- Oroa dig inte för hur många timmar ditt barn är online – var mer nyfiken på vad de gör.
- Prata om upplevelser online precis som du pratar om det som händer i skolan eller på fritiden.
- Hjälp ditt barn att bygga digital kompetens – det är ett viktigt skydd.
- Ställ krav på skolor och politiker att skapa trygga digitala miljöer.
“För att skydda barns psykiska hälsa i en digital tidsålder måste lösningarna fokusera på att förebygga och bekämpa negativa upplevelser, såsom sexuella övergrepp, mobbning och exponeringen för skadligt innehåll online.”
– Daniel Kardefelt Winther, rapportförfattare, UNICEF