Aktuellt

Tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter – vad kan du som förälder vara uppmärksam på?

17 juni, 2025

Att lära sig läsa och skriva är en av de mest avgörande delarna i ett barns skolgång. För många barn sker det utan större svårigheter, men för andra kan det bli en kamp kantad av frustration, dåligt självförtroende och känslan av att inte duga. 

Språkutvecklingen i förskoleåldern

Redan i förskoleåldern kan det finnas tecken som tyder på att barnets språkliga utveckling inte följer den förväntade kurvan. Det kan handla om att barnet har svårt att leka med språkljud, inte minns bokstävernas namn eller ljud, eller har ett begränsat ordförråd jämfört med jämnåriga. Ibland syns också ett lågt intresse för böcker eller språklekar. Enstaka tecken behöver inte vara ett problem, men om flera signaler uppträder samtidigt och håller i sig över tid är det klokt att vara uppmärksam.

När skolan börjar blir svårigheterna ofta tydligare

När barnet börjar skolan blir det tydligare om det finns utmaningar i läs- och skrivutvecklingen. Vissa barn har svårt att lära sig koppla ljud till bokstäver, särskilt när det gäller att läsa ihop stavelser till ord. Andra har svårt att skilja mellan bokstäver som ser lika ut, exempelvis b och d. Det kan också handla om att barnet stavar ord på ett sätt som inte följer ljudens mönster, eller att läsningen är mycket långsam och ansträngande. Barnet kan bli trött av att läsa och undviker uppgifter som innehåller text. 

Vad kan ligga bakom?

Orsakerna till läs- och skrivsvårigheter varierar. För en del barn handlar det om en specifik inlärningssvårighet som dyslexi, vilket innebär att hjärnan har svårare att bearbeta språkljud. Andra barn kan ha haft begränsad språklig stimulans i tidig ålder, eller ha koncentrationssvårigheter som påverkar förmågan att fokusera på text. Även neuropsykiatriska diagnoser som ADHD kan påverka läs- och skrivutvecklingen. 

Vad kan du som förälder göra?

Som vårdnadshavare kan du göra mycket. Det viktigaste är att lyssna på barnet och ta dess signaler på allvar. Om barnet uttrycker att det är jobbigt att läsa, att skolan känns svår eller att det känner sig annorlunda, är det läge att ta kontakt med förskolepersonal eller lärare. Försök skapa en öppen dialog där du visar att du finns som stöd. Undvik att jämföra med andra barn och fokusera i stället på barnets styrkor. Om svårigheterna är tydliga kan du be skolan genomföra en pedagogisk kartläggning eller en läs- och skrivutredning.

Tidiga insatser gör stor skillnad

Forskning visar tydligt att tidiga insatser har stor betydelse. Ju tidigare ett barn får rätt stöd, desto större är chansen att det utvecklar en positiv relation till läsning och känner sig trygg i sitt lärande. Det handlar inte om att pressa barnet, utan om att skapa en miljö där det kan växa i sin egen takt – med verktyg som fungerar just för det barnet.

Att våga se och agera

Att förstå och uppmärksamma tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter är ett sätt att visa omtanke. Det handlar inte om att leta fel, utan om att ge barnet bästa möjliga förutsättningar. Med ditt stöd kan skolan och eventuella specialpedagoger göra skillnad, och skapa en väg framåt där barnet får möjlighet att lyckas.

Läs mer om dyslexi:

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Dyslexiförbundet
1177 Vårdguiden