Aktuellt

Språk, läsförståelse och berättande hos barn med autism

16 juni, 2025

Många föräldrar till barn med autism berättar om en liknande upplevelse. Barnet kan läsa, ibland till och med riktigt snabbt och korrekt, men när man börjar ställa frågor om innehållet eller be barnet återberätta vad texten handlade om, visar det sig att förståelsen inte riktigt finns där. Det är inte ovanligt. Forskning visar att barn med autism ofta har ett ojämnt förhållande mellan den tekniska förmågan att läsa ord och den mer komplexa förmågan att förstå innehåll, dra slutsatser och sätta in berättelsen i ett sammanhang.

I en avhandling från Göteborgs universitet, Aspects of Communication, Language and Literacy in Autism (Carlsson, 2019), studerades just detta. Genom att följa barn med autism och analysera deras språkförmåga, läsförståelse och berättarförmåga, kunde forskarna se tydliga mönster. De såg också hur viktigt det är att språkliga svårigheter upptäcks tidigt, eftersom de har stor betydelse längre fram i barnets skolgång.

Att läsa är inte detsamma som att förstå

Ett av de mest centrala fynden var att barn med svag läsförståelse ofta redan i treårsåldern uppvisade begränsningar i språkförståelse. Det innebär att tidiga tecken på språkliga svårigheter kan vara en viktig signal att ta på allvar. Även om barnet kan läsa flytande, är det inte säkert att hen förstår vad hen läser. Det är därför viktigt att inte förlita sig enbart på teknisk läsförmåga som ett mått på hur barnet faktiskt hänger med.

I avhandlingen identifierades tre läsprofiler bland barnen. En grupp hade både god avkodningsförmåga och god förståelse. En annan grupp, ofta kallad “hyperlexiker”, kunde läsa flytande men hade svårt att förstå texterna. Den tredje gruppen hade svårigheter med både läsning och förståelse. Det innebär att en del barn med autism kan se ut att klara läsningen väl, men i själva verket har svårt att tolka innehållet, förstå personernas känslor eller följa berättelsens struktur.

Forskarna såg också att många barn med autism hade svårt att återberätta en historia – även de som hade god språkförståelse. Här spelar inte bara språket i sig in, utan också barnets förmåga att organisera information, tolka händelseförlopp och se orsak och verkan. Det är vanligt att barnet har svårt att återge vad som hände först, vad som hände sedan, och varför något inträffade. Det här påverkar både berättande och förståelse.

Föräldrar behöver fortsatt stöd

En annan viktig aspekt som lyfts i studien är perspektivtagande, eller det som ibland kallas Theory of Mind. Det handlar om att förstå att andra människor har egna tankar, känslor och avsikter som skiljer sig från ens egna. Även barn med autism som har ett rikt språk kan ha svårt att föreställa sig vad andra vet, tror eller känner. Forskningen visade att språkligt stöd inte förbättrade barnens förmåga i dessa uppgifter, vilket tyder på att det handlar om kognitiva svårigheter snarare än brister i språk.

För många föräldrar kommer det största stödet vid själva utredningen – där man ofta får träffa engagerade och kompetenta yrkespersoner som noggrant kartlägger barnets svårigheter. Men när utredningen är klar, vittnar flera föräldrar i studien om en känsla av tomhet. De beskriver att de stod ensamma med diagnosen, utan tydlig vägledning i vad de kan göra här och nu för att stötta sitt barn i vardagen.

Som förälder är det inte alltid lätt att veta vad som är rimligt att kräva eller förvänta sig från skolan, vården eller habiliteringen. Men du känner ditt barn bäst. Du har rätt att be om hjälp, att ställa frågor och att få konkret vägledning i hur du kan stötta barnets språk, kommunikation och förståelse. Även små förändringar i vardagen – som att prata om händelser i ordning, läsa tillsammans och fundera kring hur olika personer tänker – kan göra stor skillnad över tid.

Forskningen är tydlig: barn med autism utvecklas bäst när vuxna omkring dem tidigt fångar upp språkliga svårigheter, stöttar berättande och läsförståelse och får stöd i sin föräldraroll även efter diagnosen. Det handlar inte om att hitta ett snabbt svar, utan om att steg för steg bygga en vardag där barnet får möjlighet att förstå och bli förstådd.

Länk till Aspects of Communication, Language and Literacy in Autism Child Abilities and Parent Perspectives.