År 2018 upptäckte Frieda Wentworth YAM, The Youth Aware of Mental Health-programmet. I denna intervju berättar hon om sin väg till YAM, sina erfarenheter som YAM-Instruktör och reflekterar över hur programmet kan komplettera andra stödinsatser i skolan.
YAM som stöd i skolan
Efter år av arbete med både vuxna och ungdomar som hamnat utanför samhället på olika sätt såg Frieda ett behov av att möta personer tidigare och arbeta preventivt.
“En vän tipsade mig om att ansöka till YAM, där man fick just möjligheten att möta alla ungdomar och lyfta livsviktiga teman kopplat till psykisk hälsa i skolan”.
YAM är ett evidensbaserat program som riktar sig till ungdomar mellan 13 och 17 år. Under en treveckorsperiod bjuds eleverna in till att utforska teman som psykisk hälsa, stress, kriser, depression och självmordstankar, och hur man kan stötta vänner som har det svårt. Programmet bygger på interaktion, diskussion och rollspel, där ungdomarna ges utrymme att lyfta det som är viktigt för dem.
YAM genomförs i klassrummet av särskilt utbildade YAM-Instruktörer och är tänkt att vara ett komplement till det befintliga och löpande arbetet som redan görs kring elevernas hälsa, inklusive elevhälsan. De Instruktörer som gör YAM är utbildade och handledda med det i åtanke.
Ungdomarna är experterna
Ett viktigt mål med YAM är att öka ungdomarnas medvetenhet om det stöd som finns omkring dem i skolan och att bemöta eventuella fördomar kring att söka hjälp.
”YAM handlar om att skapa ett tryggt rum för ungdomarna, där de kan utforska livets utmaningar utan rädsla för att bli dömda. Vi uppmuntrar dem att se sig själva som experter på sina egna liv”, berättar Frieda. ”Rollspelen ger dem en chans att närma sig frågeställningar och teman som känns svåra eller tabubelagda. Till exempel hur det kan kännas att söka stöd, antingen för sig själva eller för en vän.”
Samarbetet med skolpersonal och ungdomarna själva
En central del av YAM är samverkan med skolpersonal. Programmet strävar efter att skapa dialog med lärare och elevhälsan för att säkerställa att eleverna har tillgång till ett nätverk av stöd även utanför YAM-lektionerna. Elevhälsan och annan skolpersonal involveras för att kunna ge stöd vid behov och för att bearbeta eventuella känslor som kan väckas under programmet.
Frieda betonar att YAM alltid sker på ungdomarnas villkor; ingen tvingas att delta i rollspel eller annat om de inte vill. ”Vi är där för att uppmuntra och lyssna. Alla insatser från vuxna som bygger relationer med ungdomar är viktiga, och vi ser YAM som en del av ett större nätverk av stöd”, förklarar hon.
YAM är evidensbaserat, vilket stärker förtroendet för programmet både hos skolor och vårdnadshavare. ”Det är bra att vi har evidensen bakom oss, vilket gör att fler skolor är öppna för att ta in programmet. Men det som betyder mest för mig är feedbacken från eleverna själva,” säger Frieda.
Öka stödet till skolorna
Avslutningsvis reflekterar Frieda över sitt arbete och hur viktigt det är att skapa möjligheter för unga att reflektera över sina livsval och utmaningar i skolan. ”YAM är en viktig insats, men vi borde också ha livskunskap på schemat och öka stödet till skolorna. Att främja välmående och livsglädje borde vara en del av varje elevs skoltid”, avslutar hon.
Nyfiken på YAM? Läs mer här eller kontakta anna@mentalhealthinmind.com