Att undervisa på yrkesprogram innebär att ständigt röra sig mellan teori och praktik, klassrum och arbetsplats. Det är en utmaning – men också en möjlighet. Med rätt verktyg kan eleverna utveckla studiestrategier som gör deras lärande mer sammanhållet, meningsfullt och hållbart över tid.
Det är just därför specialpedagogerna och gymnasielärarna Diana Storvik och Tina Trollefur har skrivit Studiestrategier på yrkesprogram – för en sammanhållen utbildning, en bok som ger lärare praktiska verktyg för att stärka elevernas lärande och göra arbetet i klassrummet och på APL-platsen givande.
Om författarna:
Diana Storvik och Tina Trollefur är gymnasielärare och specialpedagoger med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. De har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är experter på Elevhälsan.se, där de bland annat besvarar frågor från läsare. De är aktuella med boken Studiestrategier på yrkesprogram. Diana driver även bloggen Specialpedagog på gymnasiet och har tidigare varit författare i Studiestrategier i gymnasiet och Studiestrategier i högstadiet. Tina arbetar i dagsläget på ett resursgymnasium där samtliga elever har behov av särskilt stöd.
Varför skrev ni boken?
Yrkesprogrammen är viktiga för framtida kompetensförsörjning, men samtidigt komplexa eftersom eleverna ska navigera mellan olika lärmiljöer – dels i skolan, där yrkesämnena ofta har specifika salar som skiljer sig från de traditionella klassrummen, dels mellan skola och arbetsplats. För att utbildningen ska upplevas som sammanhållen och meningsfull tror vi att studiestrategier är en bra väg att gå. Med studiestrategier får eleverna metodiska sätt att knyta samman teoretisk kunskap och praktiska erfarenheter.
Hur kan man använda boken i sin undervisning?
Boken är utformad med ett tydligt praktiskt fokus och syftet är att du som lärare ska kunna ta den i bruk direkt i sin undervisning. Boken innehåller konkreta undervisningsstrategier och övningar för alla ämnen, 25 färdiga lektionsupplägg samt modeller för samarbete mellan lärare och APL-handledare. Varje kapitel avslutas dessutom med diskussionsfrågor som uppmuntrar till kollegiala samtal. Ambitionen är att göra det enkelt att komma igång och sänka tröskeln för att börja arbeta med studiestrategier.
För vem är boken?
Boken riktar sig till yrkeslärare, ämneslärare, skolledare och elevhälsoteam på gymnasiets yrkesprogram samt inom vuxenutbildningen och är den tredje i serien kring studiestrategier.
Bok Studiestrategier på yrkesprogram ges ut av Natur och kultur och utkom den 22 september 2025.
Missa inte Dianas webbinarium Studiestrategier på yrkesutbildning som hon håller här på Elevhälsan.se
Berättat för redaktionen