Min tanke var egentligen att skriva ett blogginlägg om motivation. Men att skriva ett inlägg om motivation känns under rådande omständigheter inte rätt så det inlägget får helt enkelt vänta.
Om de svenska skolorna kommer att stänga vet vi inte, men det vi vet är att många elever och lärare kommer att var hemma pga att de är sjuka, eller för att de sitter i karantän. Frågan som diskuteras är om och hur, de elever som inte kan eller får vara i skolan, ska få undervisning. För äldre barn och ungdomar skulle distansundervisning kunna vara ett alternativ. Elever kan arbeta med uppgifter på egen hand och de kan träffa sina lärare och klasskamrater i ett digitala klassrum. Om det blir så, får vi inte glömma att det blir än mer viktig med tydliga instruktioner. Vid en sådan situation behöver vi arbeta med tydliggörande pedagogik.
Utgångspunkten för tydliggörande pedagogik är följande frågor:
- Vad ska jag göra?
- Varför ska jag göra det?
- Var ska jag vara? (Och nu kan det handla om vilket digitalt klassrum tex Zoom och hur man loggar in osv)
- Vem ska jag vara med? (Samarbeten kan ju vara aktuellt, då är det viktigt att hjälpa eleverna att komma i kontakt med varandra. I tex Zoom är det möjligt att göra grupprum, att dela in eleverna i små grupper)
- När ska jag göra det?
- Hur ska jag göra det?
- Hur länge ska jag göra det?
- Vad händer sedan?
Dessa frågor är viktiga att ha med sig när/ om vi planerar för att eleverna ska arbeta på distans.
Vill du läsa mer om tydliggörande pedagogik så kan du gör det här.
Om skolor bör stängas eller inte har jag ingen åsikt om, utan lämnar över det till experterna.
/Diana, Specialpedagog på gymnasiet
För att få direkta uppdateringar gilla 👍Facebook-sidan: Specialpedagog på gymnasiet https://www.facebook.com/Specialpedagogpagymnasiet/
Instagram: specialpedagog_pa_gymnasiet (gå gärna in och följ ) 😀
Tips: Jag har startat en facebookgrupp som heter Specialpedagog på gymnasiet. Gruppen vänder sig till specialpedagoger och lärare som är verksamma på gymnasiet, vuxenutbildningen och grundskolans senare år.