Den 3 december är det Internationella funktionshinderdagen, en global dag instiftad av FN för att lyfta fram rättigheterna för personer med funktionsnedsättning. Syftet är att påminna om att mänskliga rättigheter gäller alla och att visionen om ett samhälle för alla fortfarande kräver stora insatser. Men hur långt har vi kommit?
Vad är funktionsrättsperspektivet?
Ett samhälle där alla har lika rättigheter kräver att funktionsrättsperspektivet inkluderas i alla delar av samhället – från arbetsliv och utbildning till sjukvård och digital tillgänglighet. Trots detta möter många fortfarande hinder som begränsar deras självbestämmande och möjlighet till delaktighet.
Ett aktuellt exempel är Nicolina Pernheim, en prisbelönt paralympier som nyligen förlorade sin ledsagarhjälp genom Göteborgs kommun. Utan detta stöd tvingas hon avsluta sin idrottskarriär – en tragedi för henne och för unga inom parasport som ser upp till henne som förebild.
Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund (SRF), lyfter att detta är en del av en större problematik. Mellan 2010 och 2023 har antalet synskadade som fått ledsagarservice via LSS minskat med 72 procent. Detta trots att ledsagning är avgörande för att klara vardagslivets mest grundläggande aktiviteter, som att handla, besöka läkare eller träffa vänner.
Hur påverkar politiken funktionsrätt?
Synskadades Riksförbund arbetar för att förbättra funktionsrättspolitiken och föreslår en ny lag specifikt för ledsagning till personer med synnedsättning. Socialstyrelsen rekommenderade en sådan lag redan i juni 2023, men frågan har legat still på ansvariga politikers bord i över ett år.
För att öka medvetenheten bjuder SRF in socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall till ett studiebesök där hon får prova på livet som synskadad. Genom att bära ögonbindel och utföra vardagsaktiviteter som att handla eller ta kollektivtrafik utan ledsagare hoppas SRF ge ministern en insikt i de utmaningar synskadade möter.
Elevhälsans roll i ett inkluderande samhälle
För dig som arbetar inom elevhälsan är funktionsrättsperspektivet en central del av uppdraget. Att skapa en skola där alla elever, oavsett förutsättningar, kan utvecklas och delta är avgörande för att bygga ett samhälle för alla.
Genom att uppmärksamma Internationella funktionshinderdagen kan skolor och elevhälsoteam bidra till ökad förståelse och engagemang för funktionsrättsfrågor. Det stärker inte bara elever med funktionsnedsättning utan skapar också en mer empatisk och inkluderande miljö för alla.
Vad kan du göra?
Internationella funktionshinderdagen påminner oss om att visionen om ett samhälle för alla kräver arbete på alla nivåer. För skolor innebär det att säkerställa att undervisning, lokaler och sociala aktiviteter är tillgängliga för alla.
Elevhälsan har en unik möjlighet att driva på för förändring genom att:
- Lyfta fram funktionsrättsperspektivet i det dagliga arbetet.
- Utbilda elever och personal om tillgänglighet och rättigheter.
- Stärka samarbetet mellan skola och vårdnadshavare kring funktionsrättsfrågor.
Den 3 december är ett perfekt tillfälle att ta första steget mot förändring – för ett samhälle där alla barn och unga förtjänar att må bra och delta på lika villkor.
Artikel skriven av Emmy Ottosson, Redaktör