Aktuellt

Bristande förebyggande arbete i skolan – en risk för ungas hälsa och framtid

29 november, 2024

En ny undersökning från Prata om Alkohol visar att det förebyggande arbetet i skolan är eftersatt, trots lagkrav och nationella strategier. Som elevhälsopersonal är detta en viktig signal om behovet av att stärka våra gemensamma insatser för elevernas välmående.

Elevhälsans roll i det förebyggande arbetet

Hela 87 % av lärarna uppger att elevhälsan sällan eller aldrig arbetar strukturerat med förebyggande insatser under elevernas schemalagda tid. Särskilt eftersatt är arbetet kopplat till ANDTS-frågor (Alkohol, Narkotika, Doping, Tobak och Spel), trots att dessa är centrala i regeringens strategi och skollagen.

Skolans oförmåga att prioritera förebyggande arbete skapar en farlig lucka för elever i riskgrupper. Detta kan inte bara leda till att problem identifieras för sent, utan också att skolans grundläggande ansvar för elevers hälsa och utveckling undermineras, säger Fred Nyberg, senior professor vid U-FOLD, Uppsala universitet, och expert på Prata om Alkohol.

Ökande psykisk ohälsa bland unga

Den psykiska ohälsan bland unga ökar lavinartat och kryper allt längre ned i åldrarna. Detta bekräftas både av den aktuella undersökningen och tidigare rapporter från Skolinspektionen. För att möta dessa utmaningar krävs ett mer strukturerat och samordnat arbete mellan elevhälsan och pedagogerna.

Endast 22 % av lärarna uppger att de har kartlagt elevernas behov kring förebyggande insatser. Vi måste börja lyssna mer på eleverna och ge dem inflytande över hälsofrämjande åtgärder. Det är avgörande för att skapa en tryggare skolmiljö och förebygga utslagning, konstaterar Anna Nygren, speciallärare och expert på Prata om Alkohol.

Behov av gemensamt ansvar och samarbete

Undersökningen visar en relativ samsyn mellan elevhälsan och pedagogerna kring problemens omfattning, men bristen på samarbete och konkreta insatser är oroande. För att skolan ska kunna uppfylla sitt uppdrag krävs ett gemensamt ansvar där både skolpersonal, elevhälsoteam och elever bidrar till att stärka det förebyggande arbetet.

Undersökningens resultat pekar tydligt på behovet av att förnya och förstärka arbetet med ANDTS-frågor och andra hälsofrämjande insatser i skolan, i linje med de krav som redan ställs i lag och nationella strategier. Genom att säkerställa att förebyggande arbete får en central plats i skolans vardag kan vi rusta dagens unga för en tryggare och hälsosammare framtid, menar Anna Nygren.

Länk till debattartikel