Aktuellt

Elevhälsans viktiga roll att motverka hedersrelaterat våld och förtryck

19 september, 2024

GAPF är en politiskt och religiöst obunden, sekulär och ideell förening som arbetar mot hedersrelaterat våld och förtryck. GAPF driver en stödjour för hedersvåldsutsatta, utbildar yrkesverksamma om hedersfrågor och påverkar samhället genom opinionsarbete.

Hedersrelaterat våld och förtryck ökar i Sverige

Undersökningar visar att en av sex niondeklassare i storstadsregionerna lever med oskuldskrav, i Malmö är siffran en av fem. Var 5:e flicka och var 10:e pojke i årskurs 9 i Uppsala räknar med att inte få välja sin livspartner. Andra skadliga följder av hedersnormer är könsstympning, tvångsäktenskap, barnäktenskap, begränsningar av socialt umgänge, klädval, studieval och fritidsintressen. Pojkar tvingas övervaka sina systrar och kan själva utsättas för tortyrliknande uppfostringsresor och omvändelseförsök om de går emot familjens önskemål eller är hbtqi-personer. Slutligen visar även forskning att förekomsten av psykiskt och fysiskt våld mot barn och unga är mycket hög i hederskulturella miljöer. 

Tomma skolbänkar efter sommarlovet

538 barn har förts ut ur Sverige i en hederskontext under de senaste 5 åren, mörkertalet befaras vara stort då vi inte har ett nationellt rapporteringssystem idag. Dessa barn riskerar att utsättas för olika former av handlingar och begränsningar som är olagliga i Sverige, som barnäktenskap, tvångsäktenskap, könsstympning och våldsamma uppfostringsmetoder.
Skälen bakom bortföranden varierar men syftet är att bevara och upprätthålla hedersnormer. Hbtqi-ungdomar löper särskild risk för bestraffningsresor och omvändelseförsök. 

Är eleven hedersvåldsutsatt? Signaler att vara uppmärksam på

  • Finns olika villkor för syskons deltagande i sociala sammanhang? 
  • Får flickan delta i all undervisning, t ex. simundervisning? 
  • Får flickan följa med på aktiviteter, utflykter eller resor som skolan anordnar? 
  • Får flickan leka med pojkar? Får hon bara leka med vissa personer?
  • Klädkoder? Tvingas flickan bära hijab? Får hon bära kortärmat och barbent? 
  • Tillrättavisar barnen varandra och kommenterar hur de klär sig och beter sig? 
  • Ambivalens – motstridiga känslor kring sin situation. Det är t ex vanligt
    att ta tillbaka uppgifter, för att man vill skydda sin familj.

Hur ska elevhälsan agera vid misstanke om att ett barn är utsatt?

  • Det räcker med misstanke om att ett barn far illa (14:1 SOL) för att göra orosanmälan till socialtjänsten
  • Du behöver inte veta vilken insats som socialtjänsten ska besluta om
  • Kontakta inte föräldrar vid orosanmälan
  • Uppmärksamma era misstankar om HRV i anmälan
  • Det finns undantagsreglering i SOL som möjliggör att vårdnadshavare inte behöver underrättas om orosanmälan om det skulle riskera barnets situation
  • Erbjud socialtjänsten att träffa eleven på skolan. Om eleven vill – var med på mötet.

Hur ska du agera vid misstanke om att en elev kommer att bli bortförd? 

  • Skolan måste agera blixtsnabbt vid oro att en elev kommer att föras utomlands – gör en orosanmälan direkt till socialtjänsten. GAPF rekommenderar även att ni gör en polisanmälan i samband med detta. 
  • Kontakta inte föräldrarna
  • Det är viktigt att ställa frågor till eleven. Vad ska du göra i hemlandet?  Finns returbiljetter? Är du rädd att bli bortgift? 

OBS! Låt inte eleven göra sin egen riskbedömning. Det finns risk att eleven blivit lurad. 

  • Berätta för eleven om din oro och konsekvenserna av att bli kvarhållen mot sin vilja utomlands. 
  • Du kan även ringa GAPF:s stödjour för rådgivning och stöttning

Kom ihåg! 

Ju mer vi pratar med eleverna om värdegrund, jämställdhet, barns fri- och rättigheter och det olagliga i att begränsa ungdomars val av umgänge och aktiviteter, desto fler barn kommer att våga prata om de begränsningar de lever med. Det kommer i sin tur ge lärare fler varningstecken om barn som kan vara på väg att föras utomlands mot sin vilja. 

Kostnadsfria föreläsningar i höst
Läroplanen från 2022 fastslår att hedersrelaterat våld och förtryck ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser på skolan. Vi kommer gärna till din skola för en föreläsning med lärare, elevhälsa, skolledning eller elever.  

För er som bokar med referens ”elevhälsan.se” erbjuder vi en kostnadsfri föreläsning per skola under resten av 2024 (ordinarie kostnad är 28 000 kr). Minsta antal åhörare för att erbjudandet ska gälla är 40 personer. Mejla utbildning@gapf.se för att boka in oss. 

Vill ni ha affischer med telefonnummer till vår stödjour att sätta upp på skolan?

Välkomna att mejla utbildning@gapf.se

Vår stödjour är alltid öppen, dygnet runt, varje dag. 

GAPF erbjuder stöd och hjälp till utsatta, yrkesverksamma och anhöriga via telefon, chatt och mejl. När stödjouren tar emot ett ärende gör vi en kartläggning för att tillsätta en lämplig stödinsats.

Kontakta stödjouren genom att maila stodjour@gapf.se.

Du kan också ringa eller SMS:a oss på 070-000 93 28.

Stödchatt: www.gapf.se
måndagar och onsdagar kl. 19-21
tisdagar och torsdagar kl. 11-13

Vi har tystnadsplikt.

Instagram: gapf_riksorganisation

Facebook: @GAPF

Tips! Filmen: ”Det här är mitt liv” som vänder sig till elever 

Diskutera dessa punkter med eleverna och fånga upp deras tankar och frågor. 

Källor till statistik i texten

Örebro universitet m fl 2018: Heder och samhälle. Det hedersrelaterade våldets och förtryckets uttryck och samhällets utmaningar
TRIS 2019 ”UNG 018 – en kartläggning av hedersrelaterat våld och förtryck bland unga i Uppsala”  
Stiftelsen Allmänna Barnhuset 2018: ”Det är mitt liv – om sambandet mellan barnmisshandel och att inte få välja sin framtida partner.”
Uppdrag granskning, SVT, ”Bortförd” 2023