Under de senaste tio åren har antalet personer som diagnostiserats med autism ökat dramatiskt i Sverige, särskilt bland flickor och unga kvinnor. Den största ökningen syns hos flickor i åldern 10–17 år, där antalet nydiagnostiserade har sexfaldigats sedan 2010. Det visar en ny kartläggning från Socialstyrelsen.
Denna trend innebär stora utmaningar men också möjligheter för elevhälsan att göra skillnad genom tidig upptäckt och riktade insatser.
En förändrad syn på autism hos flickor
Historiskt sett har autism oftare diagnostiserats hos pojkar medans flickors autism har gått under radarn. Flickor kan ha en annan symtombild, som kan vara mer subtil och svårare att upptäcka. Det kan också handla om att flickor i större utsträckning maskerar sina svårigheter, vilket gjort att deras behov inte uppmärksammats i samma grad. Den ökade medvetenheten om skillnader mellan könen har dock lett till att fler flickor nu får rätt diagnos.
Enligt Socialstyrelsens kartläggning har kunskapen om autism och dess könsspecifika uttryck ökat, vilket gör det möjligt att identifiera fler fall.
Autism och samsjuklighet – en komplex bild
Socialstyrelsens studie visar också att samsjuklighet är vanligt hos personer med autism. Hälften av alla barn och unga som får en autismdiagnos har även adhd. För flickor är det dessutom vanligt med diagnoser som depression och ångest, ofta redan innan autismen upptäcks.
Elevhälsan har en viktig roll genom att arbeta med helhetsperspektiv och samverka med vårdnadshavare, skolan och hälso- och sjukvården kan man fånga upp elever med komplexa behov.
Tidiga insatser är avgörande
Socialstyrelsen understryker vikten av tidig upptäckt och insatser, även innan en diagnos är fastställd. Tidiga stödåtgärder kan hjälpa elever att hantera sina svårigheter och förbättra deras möjlighet att fungera i skolan och i det sociala samspelet.
För elevhälsan innebär detta:
- Ökad medvetenhet: Utbildning för skolpersonal om hur autism kan uttrycka sig, särskilt hos flickor.
- Proaktiva insatser: Tidiga interventioner som stöd i skolsituationen, social träning och samarbete med specialpedagoger och vården.
- Riskbedömningar: Med tanke på den förhöjda risken för självskada och suicid vid autism är det viktigt att elevhälsan är delaktig i suicidriskbedömningar och uppföljning.
Framtidens utmaningar och möjligheter
Den kraftiga ökningen av autismdiagnoser bland flickor är en signal om att vi måste förändra våra arbetssätt inom elevhälsan. Med rätt insatser kan vi ge fler elever möjlighet att lyckas i skolan och må bättre.
Elevhälsan har en unik position att bidra till tidig upptäckt och stöd, vilket inte bara påverkar elevernas skolgång utan också deras framtida livskvalitet. Genom att arbeta proaktivt och i nära samverkan kan vi möta dessa utmaningar och skapa en tryggare skola för alla elever.