Pia Rehn är ny expert här på Elevhälsan.se vilket vi är väldigt glada för! Vi har fått möjligheten att ställa lite frågor till Pia så att ni får lära känna henne lite bättre. Tanken är att hon ska ta över stafettpinnen efter Gudrun Löwendahl Björkman. Snart kommer Pia att börja svara på alla era frågor som dyker upp.
Hej Pia!
Vill du berätta lite om dig själv?
Javisst vill jag det! Jag är i grunden lärare, och bär med mig utbildning, en svårdefinierad accent och värdefull tidig arbetslivserfarenhet från Finland, där jag är uppvuxen. Nu bor jag i Sverige sedan länge. Mitt intresse för det specialpedagogiska fältet växte efterhand till det till synes tog över, men även om jag idag är specialpedagog mer än allmändidaktiker minns jag med glädje mina år med klass. Lika berikande som de där unika elevrelationerna som växer fram efterhand är det få saker i arbetslivet som är. Det skulle möjligen vara lätet av en pollett som trillar ner; när någon som har kämpat för att lyckas äntligen gör det, och liksom blir lite självlysande för en stund. Det gör allt värt det.
Du är ny expert på Elevhälsan.se. Vad kommer du svara på för typ av frågor?
Först och främst är jag hedrad över att erbjudas ett sådant uppdrag. Jag axlar det samtidigt som Gudrun kliver tillbaka, men jag kommer inte att bli en ny Gudrun, för hon är helt oersättlig. Utifrån den erfarenhet och kunskap som just jag har svarar jag däremot gärna på frågor som handlar om de behov som uppstår i mötet mellan en elev som fungerar på minoritetsvis och en lärmiljö skapad för en majoritet. Jag svarar också gärna på frågor som rör utredningar av ett eventuellt behov av särskilt stöd, åtgärdsprogram och vad tillgängliga lärmiljöer kan tänkas vara i praktiken.
Vissa elever är av olika skäl extra känsliga för hur vi vuxna förhåller oss till dem, och eftersom trygghet är så otroligt viktigt för att lärande ska ske tar jag mig också gärna an frågor som rör förhållningssätt. Då menar jag inte bara vuxnas förhållningssätt till elever, utan faktiskt också skolans förhållningssätt till vårdnadshavare (och vice versa).
Vad har du gjort tidigare?
Jag har undervisat i alla grundskolestadier, jobbat som specialpedagog på Astrid Lindgrens barnsjukhus, varit både lokalt och centralt anställd specialpedagog i grundskolan och rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Jag har också skrivit boken När det enkla ändå blir svårt, som handlar om 2E, eller så kallade twice exceptional-elever (högintelligenta elever med adhd, autism och/eller annan funktionsnedsättning). Om den elevgruppens behov av förståelse föreläser jag också så ofta jag har möjlighet, vid sidan av mitt jobb i Botkyrka kommun, där jag jobbar vid den centrala förvaltningen med kommunövergripande skolutvecklingsinsatser och som ett specialpedagogiskt stöd till grundskolorna.
Har du några specifika ämnen som du brinner lite extra för?
Ja, det är ju svårt att inte lyfta 2E-gruppen igen då, för den är lika försummad som den är i behov av att bli uppmärksammad. Det är utmanande att besitta förmågor utöver det förväntade utan att samtidigt ha de till synes basala verktyg som krävs för att omsätta förmågorna i praktik. Våra 2E-elever är vandrande paradoxer som behöver vårt allra bästa tålamod.
Vad kommer dina webbinarier handla om här på Elevhälsan.se?
Jag kommer inledningsvis att skapa webbinarier som ur olika vinklar belyser komplexiteten i en twice exceptional/2E-profil och hur vi kan förstå och möta dessa elevers behov. Därefter hoppas jag att kontakten med Elevhälsans läsare har visat i vilken riktning jag ska vidga mitt fokus.
Vi tackar Pia för svaren och hoppas ni är lika exalterade som oss över detta!