Ett lekfullt sätt att arbeta med empati och ansvar i skolan
Hur vet vi egentligen vad en hund behöver för att må bra och hur visar den vad den känner? Årskurs två på Storkyrkoskolan i Stockholm genomförde Hundstallets skolmaterial, som på ett lekfullt och konkret sätt lär barn om empati, ansvar och trygghet i mötet mellan människor och djur.
Emmy från Elevhälsan.se tillsammans med Fanny och Daniel från Hundstallet besökte klassen för att se vad de tyckte och om de lärde sig något nytt.

Materialet från Hundstallet
Materialet från Hundstallet består av flera lektioner där eleverna får tolka hundars kroppsspråk, reflektera över vad djur behöver och fundera på hur vi beter oss mot varandra.
I en övning lär sig eleverna att känna igen hundars kroppsspråk och vad det kan betyda och diskuterar vad svansar, öron och kroppshållning kan berätta. I en annan får de öva på hur man hälsar på en hund på ett tryggt sätt.
Syftet är inte bara att lära om djur, utan att väcka samtal om känslor, gränser och respekt.
“Empati är något vi har jobbat mycket med i materialet,” säger läraren Emelie. “Det passade perfekt för våra elever de fick verkligen känna efter och reflektera.”
Drama, bilder och samtal väcker engagemang
Klassen på Storkyrkoskolan valde ut delar av materialet och kombinerade dramaövningar med samtal och kreativa uppgifter.
“Det är många olika delar, vilket gör det lätt att anpassa. Vi har plockat lite och sett vad som fungerar bäst för våra elever,” berättar läraren.
Resultatet blev ett lekfullt men djupt lärande. Eleverna diskuterade vad som får en hund och en människa att må bra, och hur man kan visa omtanke och trygghet.
“Djuren är ju väldigt engagerande,” säger läraren Emelie. “Eleverna tyckte att det var spännande att se hur känslor syns så tydligt, inte bara hos hundar, utan hos oss också.”
Barnens reflektioner: “Det var gulligt och mysigt”
När eleverna själva fick berätta om upplevelsen kom svaren snabbt och med eftertanke.
“Det kändes bra, man fick veta mer om hundvärlden,” sa en elev.
“Det var ganska lätt att se på bilderna vad hunden kände,” berättade en annan.
“Jag lärde mig att hundar inte alltid vill hälsa. Man måste fråga ägaren först,” sa en tredje.
Filmen i materialet blev också en favorit.
“Den var jättebra. Gullig och mysig!” tyckte flera elever.
Lektionen väckte även nyfikenhet, både om hundar och om Hundstallets arbete.
“Visste ni att det finns något som heter Hundstallet?” frågade Fanny under besöket.
Det var blandade svar hos eleverna men de var nyfikna och ställde frågor om hur hundarna tas om hand.
Barnens frågor till Hundstallet
“Hur många hundar tar ni in varje gång?”
“Är det mest gamla hundar som bor kvar?”
Fanny berättade att varje hund bara stannar en begränsad tid, tills de hittar ett nytt hem till hunden.
“Om en hund har varit hos oss länge, kämpar vi extra för att den ska få en familj. Våra hundskötare jobbar mycket med att skapa trygghet, motion och rätt mat för varje hund.”
Fanny fortsatte:
“Det ser olika ut varje dag eller vecka på Hundstallet. Ibland får vi in flera hundar, ibland bara någon enstaka. Ingen dag är den andra lik, men varje hund får den hjälp den behöver.”
Empati i praktiken
Att arbeta med djur är ett effektivt sätt att prata om känslor, respekt och ansvar, teman som är centrala i både elevhälsan och skolans värdegrundsarbete.
“Det blir konkret för barnen,” säger läraren Emelie. “Att prata om empati genom ett djur väcker ofta mer förståelse än om vi bara pratar om människor.”
Genom materialet fick eleverna öva på att läsa signaler, visa hänsyn och reflektera över sina egna reaktioner. Många skolor söker i dag efter sätt att stärka sociala färdigheter och emotionell intelligens, Hundstallets lektioner erbjuder ett tillgängligt och engagerande verktyg för just det.Materialet finns kostnadsfritt på gratisiskolan.se och riktar sig till årskurs 1–3. Genom bilder, dramaövningar och samtal skapas viktiga samtal om omtanke, trygghet och ansvar – i både klassrummet och livet utanför.

