Delta i ett nytt forskningsprojekt om hur elever försvarar kamrater som utsätts för mobbning.
Hur får vi fler elever att säga ifrån, stötta sina klasskamrater och bidra till ett tryggare klimat i skolan? Forskning visar att när åskådare, elever som ser mobbning ske, aktivt försvarar sina utsatta kamrater, minskar mobbningen och dess negativa konsekvenser. Men vad får vissa att agera, och andra att tveka?
Nu har din skola möjlighet att delta i ett nytt nationellt forskningsprojekt som undersöker just detta.
Om studien
Forskningsprojektet syftar till att ge ny kunskap om hur elever försvarar varandra i mobbningssituationer, och hur skolor kan stärka elevers vilja och förmåga att försvara. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet och genomförs av forskare vid Linköpings universitet, Högskolan Kristianstad, Queen’s University (Kanada) och barnrättsorganisationen Friends.
Till skillnad från tidigare studier fokuserar projektet på olika typer av försvar, som att säga ifrån, trösta eller be om hjälp. Studien följer samma elevgrupp över tid, startar i årskurs 4–6 och avslutas när eleverna nått årskurs 6–8.
Fråga till Magnus Loftsson, forskningsledare Friends
Varför är det så viktigt att förstå hur elever agerar som åskådare till mobbning?
– När elever tar sina utsatta klasskamrater i försvar kan mobbningen ofta upphöra direkt. Många barn som blivit mobbade berättar i efterhand att det svåraste inte bara var själva kränkningarna – utan att ingen ingrep.
I klasser där många elever vågar stå upp för andra, säga ifrån eller hämta hjälp skapas en tryggare norm: mobbning accepteras inte. Där få vågar agera händer det motsatta – tystnaden gör att mobbningen kan fortsätta.
Därför är det avgörande att förstå hur elever reagerar som åskådare: vad som får dem att agera – och vad som hindrar dem. Den kunskapen hjälper skolor att stärka elevernas empati, mod och handlingsförmåga, förbättra klimatet i klassen och bygga en kultur där alla tar ansvar för varandra.
Vad innebär ett deltagande i studien för skolan?
Att delta i studien är enkelt och kräver låg grad av administration – vi förbereder, ni genomför:
- Enkätundersökning (ca 30 min) genomförs två gånger per läsår i tre år, med start ht 2025.
- Elever i årskurs 4–6 deltar i starten. Projektgruppen ansvarar för uppföljning även om elever byter skola.
- Allt material, inklusive samtyckesblanketter och information, förbereds av forskarna.
- Datainsamlingen planeras i dialog med skolans kontaktperson.
Fråga till Magnus Loftsson, forskningsledare Friends
Vad hoppas du att skolor ska få ut av att delta i den här studien?
– Vi vill att studien ska bli ett verkligt stöd för skolornas trygghetsarbete – inte bara forskning på, utan forskning med skolorna. Genom att delta får skolor tillgång till både kunskap och konkreta verktyg.
Det kan handla om en föreläsning om åskådarperspektivet anpassad för personal eller elever, återkoppling på skolans egna resultat, och möjlighet till dialog med forskare kring lokala frågor om mobbning och skolklimat.
Allt syftar till att stärka skolans befintliga arbete mot mobbning, kränkningar och trakasserier och skapa tryggare lärmiljöer för alla elever.
Vad projektet bidrar med:
- Ny kunskap om olika former av försvarsbeteenden
- Fördjupad förståelse för kognitiva, emotionella och kontextuella faktorer
Praktisk nytta för skolor:
- Stärka elevers vilja och förmåga att försvara.
- Bidra till minskad mobbning och lindrade negativa konsekvenser.
Intresseanmälan: Om din skola är intresserad av att delta eller vill veta mer, kontakta Andreas Sellin på andreas.sellin@friends.se eller 08-54551990
I betalt samarbete med Friends

