Blogg

Musik och dans på schemat

13 april, 2014

Varför inte låta forskningsresultat ligga till grund för hur vi ska förändra skolan? Det kommer ny och intressant forskning om vår hjärna hela tiden. Om våra beslutsfattare tog del av den så skulle vi kanske kunna närma oss det gamla målet om Världens bästa skola.

Den kulturella hjärnan är en webbplats där man samlat just sådan typ av forskningsresultat. Här handlar det om hur kultur och miljö påverkar hjärnan och därmed också hälsa, välbefinnande och lärande. Här blandas forskningsrapporter, artiklar och filmklipp som illustrerar kulturens påverkan på människor.

Här är ett litet urval av vad du hittar om hur hjärnan påverkas av kultur:

Att spela ett instrument har visat sig ha effekt på hjärnan och lärande. Man tror att musikträningen gör det lättare att lära sig både språk och andra ämnen. Musiken kan också ha effekt på den psykiska hälsan. Musikterapi har visat sig ge goda resultat för både depressioner, autism-spektrum-störning och allvarliga psykoser.

Här finns forskningsresultat om hur olika regioner i hjärnan är inblandade i olika aspekter av dansandet. Samt att resultatet av musikträning i barndomen, t ex förbättrad kognition, visar sig hålla i sig under lång tid.

Gå in på www.kulturellahjarnan.se och ta del av deras intressanta forskningsresultat. Missa inte klippet ”Möt Henry” om du går in på sidan. Ett underbart klipp som visar hur Henry ”vaknar till liv” med hjälp av musiken.

Hoppas att beslutsfattarna nu nås av denna och annan forskning om hur hjärnan funkar och ser till att få in kultur på schemat.