Fråga:
Hej!
Har ni tips på hur vi som elevhälsa kan stötta pedagoger att ha lära-känna samtal med nya elever
/Matilda
Svar:
Hej,
Lära känna-samtal är ett mycket bra sätt att skapa relationer och bygga tillit mellan lärare och elev och för att fånga in elevernas och gruppens behov för att kunna sätta in tidiga insatser på individ- och gruppnivå. Ett samarbete mellan pedagog, arbetslag och elevhälsa är därför mycket gynnsamt.
Det är bra att stötta läraren för att få lite struktur i samtalet och tips på frågor. Läraren behöver också känna sig trygg i samtalet för att kunna möta eleven på ett bra sätt.
Det är bra att utgå från olika fokusområden i samtalet som trivsel, trygghet, relationer, kommunikation och självklart lärande.
Exempel på frågor:
· Hur känns det att börja i skolan/klassen?
· Känner du någon i klassen sedan tidigare? Är det någon du är nyfiken att lära känna mer?
· Vad är dina intressen? Vad tycker du är kul att göra?
· Vad tycker du om att göra på rasterna? Hur återhämtar du dig? Hur får du energi?
· Hur lär du dig bäst? Vad är bra arbetsro för dig?
· Finns det något du tycker är svårt eller jobbigt i skolan?
· Vem brukar du vända dig till om du behöver hjälp – hemma eller i skolan?
Det är viktigt att det blir ett öppet och varmt samtal och att eleven inte känner att det är någon form av prov eller prestation. Vi behöver fördela att vi ställer dessa frågor för att vi vill hjälpa och stötta eleven i att lyckas och må bra.
Det kan vara skönt att använda sig av ett visuellt material att arbeta med. Ett bra material är ”En femma kan få mig att tappa kontrollen”. Det blir tydligt och överskådligt och man kan sedan sammanställa det på gruppnivå. Man kan även prata i termer av att ”ladda batteri” eller ”energiburk”. Vad tar energi och vad ger energi?
Läraren kan då fånga upp elevernas behov på ett bra sätt och sedan lyfta vidare till arbetslag och elevhälsa hur vi arbetar vidare med gruppen som helhet och vilka elever som behöver stöttas lite extra.
Hoppas att detta kan vara till stöd!
/Sofi och Sara