Till Frågor & svar

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Behövs åtgärdsprogram när en gymnasieelev ska läsa om en kurs och därför får andra kurser framflyttade? 

29 september, 2025

Fråga:

Hej Pia,

Mitt namn är I och jag arbetar i en gymnasieskola som specialpedagog. Min fråga är vad som gäller individuellt anpassad studieplan för elever med många ej godkända betyg sedan tidigare läsår. De insatser som görs är riktade mot att eleverna ska få stöd i att få godkända betyg i kärnämnen, såsom matematik 1b, svenska 1 osv. En omläsning och prövning av kurserna innebär oftast en stor belastning för eleverna, p g a en större arbetsbörda då eleverna läser parallella kurser samtidigt. Hur en sådan anpassning än görs uppstår ofta ett behov av att lägga om kurser så att eleverna kan exempelvis fokusera på en nivå i matematik i taget. Min fråga är: om vissa kurser flyttas fram till nästkommande termin eller läsår, krävs det då ett ÅP eller räknas det som en anpassning?

Vänligen I


Svar:

Hej I!

Tack för att du hör av dig!

En anpassning av utbildningsupplägget så att en elev får tillfälligt minskad belastning och därmed kan fokusera på en kurs i taget/kurser i rätt ordning behöver inte innebära ett åtgärdsprogram, men det beror på omständigheterna, som du är inne på;

·       En individuell studieplan (ISP) ska alla gymnasieelever ha, och den visar vilka kurser eleven läser, när de läses och i vilken omfattning. Om man väljer att ”bara” flytta fram kurser till terminen eller läsåret därpå räcker det principiellt att det framgår i den individuella studieplanen, men:

·       Åtgärdsprogram (ÅP) upprättas när en elev riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås (som i de fall du beskriver), och man på basen av en USS har bedömt att det finns behov av särskilt stöd för att ändra på det. I åtgärdsprogrammet dokumenteras då vilka insatser – alltså vilket stöd – som ges, hur det följs upp, när det utvärderas och vem som ansvarig för att insatserna genomförs och fungerar.

Alltså: om det bara handlar om schematekniska eller pedagogiskt motiverade justeringar i studieplanen kan det räknas som en del av skolans ordinarie anpassningar. Om eleven däremot trots justeringar riskerar att misslyckas om denne inte får ingripande, omfattande eller långvarigt stöd i sitt lärande, då ska ett ÅP upprättas.

Eftersom din fråga handlar om elever som saknar många godkända betyg misstänker jag att enbart omläsning och prövning knappast är tillräckligt, och i så fall beror frågan snarast på hur ni organiserar det stöd som ges eleverna parallellt med justeringen av studieplanen. Kan ni ringa in vilka övergripande funktioner eller förmågor en elev behöver utveckla för att öka sina chanser att framgångsrikt klara omläsningarna – och livet – så är ett samlat stöd för att utveckla dem (gärna med ämnesstoff som grund) prioriterat. Hur stödet organiseras avgör sedan frågan om ÅP eller inte, enligt ledstängerna ”Varaktigt? Omfattande? Ingripande?” Hur mycket inkräktar det på elevernas ordinarie utbildning i vardagen?

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga på ett begripligt sätt. Annars är du alltid varmt välkommen att återkomma.

/Pia