Fråga
Hej Staffan
I våras föreläste du för min elevhälsopersonal samt rektorer. Bra föreläsning. Jag mejlar dig nu för att mina kuratorer har följande fundering:
Vi har Prorenata som dokumentationssystem i kommunen, nu råder det skilda uppfattningar vilka som skall ha tillgång till elevakten i Prorenata.
Vi är på det klara med att skolsköterskornas stränga sekretess gör att de har särskild sekretess och därför inte automatiskt ska ha tillgång till den.
Vår fråga är: Skall samtliga lärare ha tillgång till elevakten? Där framgår tex psykologutredningar för elev, eventuell orosanmälan, social kartläggning etc. I Älvsbyn har nu alla lärare tillgång till elevakten, är det juridiskt rätt?
Vi är ju inom samma ”ägg” men ändå.
M
Svar:
Hej M,
Som du skriver finns en tydlig sekretessgräns mot EMI. Vill en skolsköterska eller skolläkare ta del av (delar av) innehållet så ska en sekretessprövning göras. Bedöms det då att sekretess gäller mot EMI så kan man ta ställning till om generalklausulen i OSL 10:27 får användas i uppenbara fall eller om ett samtycke kan inhämtas.
I övrigt handlar det om etik. Det är inget fel rent juridiskt att låta lärare eller andra på skolan ha tillgång till elevakter. Några saker att tänka på då är för det första att interna accessgränser kan sättas upp via Prorenata så att bara de lärare som har elever i sitt arbete ska ges tillgång till innehållet i deras elevakter. Det andra att tänka på är att varje lärare noga måste informeras skriftligt om att endast logga in i en elevakt ifall hen har ett tydligt behov av viss elevinformation för sitt arbetes skull.
Inget förbud alltså, men viktiga etiska bedömningar att göra. Gränser behöver sättas både via Prorenatasystemet men även i tydliga instruktioner från skolans ledning om hur information får inhämtas.
En ytterligare möjlighet är att också göra slumpartade eller systematiska inloggningskontroller för att se vilka i elevhälsan och i lärargruppen som loggar in i elevakterna. Något lagkrav på detta finns inte såsom det finns för inloggning i patientjournaler. Jag förutsätter att känsliga skolpsykologanteckningar inte finns tillgängliga för alla, inte ens för övrig elevhälsa. Jag tänker då främst på de uppgifter som finns antecknade eller kopplade till en patientjournal. Journalantecknade elevuppgifter ska alltså inte finnas nåbara via elevakten för annan personal i skolan, inte heller för övrig elevhälsa. Kontakt ska i stället tas med skolpsykologen som får avgöra ifall uppgifter kan lämnas ut. Däremot kan en anteckning möjligen göras av skolpsykologen i elevakten om att en utredning i ett visst sammanhang har gjorts.
Hälsningar från Staffan