Fråga:
Hej Pia!
Efter samtal med förskolelärare och en läkare fick vi råd att ansöka om tidigare skolplacering för min son som fyller 5 nu i april. Efter ett möte med förskolelärare bedömer skolan utan att träffa oss att det blir bäst för honom att stanna på förskolan ett år till. Han läser på tre olika språk, älskar matte och siffror och vill konstant lära sig nya saker. Jag anser att ett år till på förskolan med yngre barn inte gynnar honom alls. Skolan anser att han kommer göra samma saker i förskoleklass som de gör på förskolan.
Vem kan hjälpa min son att få rätt stöd och möjlighet att utvecklas i son takt?
MVH E
Svar:
Hej E!
Tack för din fråga. Jag förstår att du vill ge din son bästa tänkbara förutsättningar att utvecklas i sin takt, och det är ju inte mer än rätt. Sen är ju knäckfrågan som alltid var och hur det bäst sker.
Enligt skollagen (7 kap. 10 §) finns det möjlighet att börja i förskoleklass ett år tidigare, det vill säga det kalenderår barnet fyller fem år. Det är inte en rättighet, men om det bedöms vara det bästa för det enskilda barnet så kan det beviljas. Det är däremot kommunen som fattar det formella beslutet om tidigare skolstart, så egentligen ska ansökan om det lämnas in till huvudmannen.
Det är vanligt att man utgår ifrån förskolans bedömning i sin prövning, men det är inte självklart att det ska ske utan kontakt med vårdnadshavare. En möjlighet är att ni begär att beslutet om sonens skolstart omprövas och att ni som föräldrar också får komma till tals i processen. En skriftlig begäran om det ska i så fall skickas till kommunen (utbildningsförvaltningen eller motsvarande).
Men: i ert fall låter det som att förskolan ser samma förmågor och behov av stimulans som ni gör där hemma, och för att återgå till frågan om var och hur ett barn bäst utvecklas i sin takt så är det inte otänkbart att det bästa för er son nu är att ni låter en förhoppningsvis medveten förskola anpassa sin verksamhet efter hans behov och utvecklingstakt även under nästa läsår, varefter ni begär att skolstarten sker i åk 1 i stället för i förskoleklass.
Även inom ramen för förskolans verksamhet finns det gott om möjligheter att låta barn utvecklas i sin takt. Förutsatt att dialogen mellan förskollärarna och er vårdnadshavare är god och ömsesidigt utforskande så blir det berikande även för förskolan att låta er sons nyfikenhet visa vägen.
Varmt lycka till!
Pia