Fråga:
Hej Johan
På skolan där jag arbetar har det aldrig förekommit att någon elev fått gå om en årskurs, så länge jag arbetat här (11 år) men jag har hört dig på en föreläsning där du sa att du tycker att det är en bra åtgärd i vissa fall.
Jag har ett par elever, där jag verkligen tror att det skulle vara bra för elevens utveckling,
men min rektor tror inte alls på min idé. Hur tänker du?
MVH ”Undrande”
Svar:
Hej ”Undrande”,
Det är rektor som beslutar om att en elev ska gå om en årskurs, ett beslut som inte får överlåtas åt någon annan.
Det är viktigt att göra en pedagogisk utredning för att bedöma att det verkligen är mer tid som är lösningen för den enskilde eleven. För elever som har haft en stor frånvaro, eller av andra skäl inte har deltagit i undervisningen eller fullgjort stora områden, kan det ofta upplevas en befrielse att få börja om. Men, det är viktigt att åtgärden inte uppfattas som någon slags bestraffning.
I en serie elevkonferenser* med elever och vårdnadshavare brukar jag i ett tidigt skede börja prata om ”möjligheten att få ett extra år på sig”, för att sedan återkomma till detta vid flera tillfällen under terminen. För några elever blir det en startsignal, det är på allvar. De eleverna får extra motivation till att ta del av stödinsatser och annat. Andra elever får det extra året och får en nystart i en annan årskurs och ofta med förförståelse i ämnena, man har ju ofta gjort delar av ämnesinnehållet tidigare.
Att gå om en årskurs är inte en särskild stödinsats. Behovet av anpassningar och särskilt stöd kan vara (minst) lika stort i den nya årskursen. Men med mer tid att klara kriterierna för bedömning/betygskriterierna. Ofta är det fördelaktigt att gå om en årskurs så tidigt som möjligt under skoltiden.
(Skollagen 7 kap. §11c)
*elevkonferenser ett av de uttryck som används när rektor träffar elever och vårdnadshavare,
inget bestämt uttryck ersatte den tidigare skollagens elevvårdskonferens, EVK.
MVH Johan