Till Frågor & svar

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Två frågor om åtgärdsprogram

22 januari, 2025

Fråga:

Hej,

Jag har 2 frågor som gäller gymnasiet:

1. Måste man alltid göra en pedagogisk kartläggning innan man gör ett åtgärdsprogram eller kan man göra åtgärdsprogrammet utan ped.kart?

2. När man uppdaterar ett åtgärdsprogram, ska man skriva ett helt nytt program eller räcker det med att ”utvärdera” och uppdatera de förändringar som man har gjort?

Tack på förhand,

M


Svar:

Hej M!

Som grund till ett åtgärdsprogram (ÅP) ska det alltid finnas en utredning om eventuellt behov av särskilt stöd (USS). USS:en består av en pedagogisk kartläggning, följd av en analys av informationen som har framkommit och avslutningsvis av en bedömning av elevens behov. Om din undran gäller en elev som redan har ett ÅP behöver däremot inte en ny USS göras inför upprättandet av ett nytt ÅP, förutsatt att den utredning som finns fortfarande bedöms vara relevant och rättvisande.

När det gäller upprättande av flera på varandra följande åtgärdsprogram för samma elev behöver inte varje ÅP formuleras om från grunden, förutsatt att det särskilda stödet fungerar väl och ska fortgå. Vad som däremot dokumenteras separat vid varje utvärderingstidpunkt är hur åtgärderna har fungerat sedan upprättandet av det senaste åtgärdsprogrammet och vilken effekt de har givit. På basen av varje utvärdering fattar rektor (eller den som rektor har delegerat beslutanderätten till) ett beslut om att upprätta ett nytt ÅP eller om att avsluta det pågående, beroende på om eleven är i behov av fortsatt särskilt stöd eller inte.

När ett nytt ÅP upprättas med ett tidigare som grund behöver det ändå dokumenteras som det fristående beslut det är, med nya datum och andra relevanta justeringar. Ni kan alltså inte redigera texten i ett befintligt ÅP.

Kom slutligen också ihåg att ge eleven och vårdnadshavaren möjlighet att vara delaktiga i utvärderingsprocessen.

Tack för viktiga frågor och varmt lycka till!

/Pia

Länk till Skolverket för vidare läsning: Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram – Skolverket