Fråga:
Hej!
Jag har en klass med många elever som tycker det är jobbigt att svara på frågor högt och prata inför klassen. Jag försöker att få en dynamisk genomgång med interaktioner med eleverna men finner detta svårt. Har du något tips?
/ Emmeli lärare i matematik
Svar:
Hej Emmeli!
Jag hör två saker. Å ena sidan har du själv kartlagt ett problem som du lätt kan finna en lösning på. Du har en klass som tycker att det svårt att tala inför klassen. Frågan är hur länge du känt klassen och hur länge de känt varandra? Hur som helst bör du här göra en klassanpassning tills de känner sig trygga att prata vilket i längden måste vara målet. Det kan röra sig om att korta ner genomgångarna och låta dem ägna sig åt annan typ av undervisning en tid. Å andra sidan vill du ha interaktion under din genomgång. Det är helt rätt mål. Tänk långsiktigt. Ett sätt att nå dit kan vara att planera in ett par lektioner där du sitter med eleverna i små grupper och samtalar om exempelvis matematik. Berätta syftet för dem och ge dem feedback efteråt. Förbered med frågor och låt alla komma till tals genom att gå laget runt (övriga klassen kan förhoppningsvis arbeta självständigt då eller om du tar hjälp). Genom att du låter dem prata en i taget så kartlägger du också mönster, vilka som är blyga eller hämmade, vilka som tar över och eventuellt skapar en otrygg stämning. Har du möjlighet kan du be att någon observerar. Prata med dina kollegor om resultatet och försök göra en placering i rummet som gagnar eleverna. Därefter kan du undvika att ställa frågor till de elever som uttryckt att de inte vill prata högt. Det låter som att det kan röra sig om tysta härskare i klassen som andra inte känner sig trygga med. Men det kan också vara så enkelt att de bara är nya för varandra. Ett annat förslag är att ta hjälp av en specialpedagog eller lärarkollega som kan observera dina lektioner. Var inte rädd för tystnaden så kommer det lösa sig, du har redan kommit en bra bit på väg.
Lycka till!