Fråga:
Hej Gudrun,
vi har två elever i vår anpassade grundskola som är svårt sjuka. De har dubbelbemanning i hemmet av personlig assistans och i skolan krävs det att de får detta av våra klassassistenter. De har med sig en varsin personlig assistent men eftersom det ska vara dubbelbemanning anser vårdnadshavare att vi ska tillhandahålla den andra assistenten för dessa elevers behov. Det blir då våra klassassistenter som måste tas till detta vilket medför att andra elever som har behov av kunskapsmässigt stöd får mindre hjälp.
Jag undrar flera saker:
Fråga 1. Kan man ansöka om något verksamhetsstöd för elever med så stora medicinska och omvårdnadsbehov eller hur ska dessa behov täckas?
Fråga 2. Finns det någon gräns för hur sjuka barn får vara i skolan? I ett av fallen är det palliativ vård även i skolan.
Mvh Frustrerad
Svar:
Hej,
och tack för dina frågor.
Jag förstår er frustration och att det verkligen kan vara svårt att veta vad som egentligen gäller. I våra styrdokument finns ingenting skrivet specifikt om det som du undrar över. Jag har sökt igenom skollagen, skolförordningen och de tre allmänna råd som närmast berör era frågor utan att hitta någon vägledning. De allmänna råden som jag sökt igenom är
- Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om mottagande i anpassade grundskolan och anpassade gymnasieskolan samt om urval till anpassade gymnasieskolans nationella program
- Kommentarer till Skolverkets allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram samt
- Skolverkets allmänna råd med kommentarer om utbildning på sjukhus.
Jag kan inte heller hitta svar på era frågor när jag söker på våra skolmyndigheters webbplatser. Mitt svar får därför bli generellt dvs hur många elevers hemkommuner har tolkat de styrdokument som ändå finns och hur hemkommunerna brukar lösa liknande situationer:
Jag börjar med att besvara din andra fråga dvs om det finns någon gräns för hur pass sjuka elever får vara i skolan. Detta blir en individuell bedömning som görs av läkare samt andra inom vård och omsorg i nära dialog med eleven, vårdnadshavarna och skolan.
Du undrade också (din första fråga) hur ni kan gå till väga för att få ökad ersättning så att ni kan bekosta fler assistenter. När hemkommunen prövar frågan om eleven tillhör målgruppen så görs även en individuell prövning ofta utifrån olika behovsgrupper. Utifrån detta beslutar elevens hemkommun om vilken ersättning som kommer betalas ut till skolan samt utifrån vilken/vilka kursplaner eleven bör undervisas. Om elevens förutsättningar markant ändras exempelvis pga en allvarlig sjukdom kan ni ansöka om ändring av ersättningsnivån. Detta gäller för såväl kommunala som fristående anpassade grundskolor.
Om du arbetar på en fristående anpassad grundskola så finns ett undantag dvs om eleven har behov av extraordinära stödåtgärder under en begränsad tid som medför att ni tillfälligt behöver vidta extraordinära stödåtgärder utöver vad som ryms inom bidraget för behovsgruppen, exempelvis med anledning av sjukdom. Då kan det vara aktuellt att ansöka om ett tilläggsbelopp. Jag bifogar några kompletterande skollagstexter.
11 kap. 33 § skollagen som handlar om interkommunal ersättning inom anpassade grundskolan ifall era elever har en annan hemkommun – En kommun som i sin anpassade grundskola har en elev från en annan kommun ska ersättas för sina kostnader för elevens utbildning av elevens hemkommun, om elevens skolgång i kommunen grundar sig på 25 § eller 27 § andra stycket. Även i de fall som avses i 26 § ska hemkommunen betala ersättning till den mottagande kommunen. Om kommunerna i ett sådant fall inte kommer överens om annat, ska ersättningen bestämmas med hänsyn till kommunens åtagande och elevens behov efter samma grunder som hemkommunen tillämpar vid fördelning av resurser till de egna anpassade grundskolorna. Har en elev ett omfattande behov av särskilt stöd, behöver hemkommunen inte lämna bidrag för det särskilda stödet, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen. Lag (2022:1315).
11 kap. 36 § skollagen som handlar om bidrag från hemkommunen ifall ni arbetar på en fristående anpassad grundskola – Hemkommunen ska lämna bidrag till huvudmannen för varje elev vid skolenheten. Bidraget består av ett grundbelopp enligt 37 § och i vissa fall ett tilläggsbelopp enligt 38 §.
11 kap. 36 § skollagen som handlar om ni arbetar på en fristående skola och ansöker om tilläggsbelopp – Tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. Tilläggsbeloppet för en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens behov. Hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen. Lag (2016:550).
Soliga hälsningar
Gudrun Löwendahl Björkman
www.GLBatgardsprogram.com
Visste du föresten att Gudrun erbjuder förinspelade föreläsningar inom en mängd olika teman.
Läs mer och se om det är något för din enhet, skola eller kommun!