Fråga
Hej!
Vi använder PMO i vår kommun. I PMO finns olika behörighet för olika yrkeskategorier. Jag till exempel har behörighet att arbeta i skolpsykologens journaler, eftersom jag är psykolog. Här har ingen annan yrkeskategori tillgång. Samma gäller för skolkuratorerna och skolsköterskorna. Elevakten är tillgänglig för rektor, specialpedagog samt skolkurator, skolsköterska och skolpsykolog.
Min fråga är: Är det oetiskt att lägga en sammanfattning av skolpsykologens utredning i elevakten som en PDF-bilaga. Då tänker jag att den inte ska innehålla några känsliga uppgifter eller testresultat, utan vara en beskrivande sammanfattning av elevens behov och styrkor inkl. rekommendationer till skolan utifrån elevens behov o s v. Här finns lite olika inställning beroende på vem man pratar med. Jag tänker att en allsidig elevutredning är till för att belysa en elev ur flera synvinklar och ska vara ett levande dokument för att hjälpa skolan vidare i arbetet med eleven. Vi har gemensamma återgivningar med föräldrar och berörd personal och samtycke har alltid inhämtats före påbörjad utredning.
Tacksam för svar.
Mvh B M
Svar:
Hej B M, förlåt ett sent svar på din fråga som blivit liggande sedan slutet av maj.
En sammanfattning av en psykologutredning är ett hälso- och sjukvårdsdokument som avslöjar information om en patient, mer eller mindre känslig. Att lägga ett sådant dokument i elevakten, tillgängligt för alla personalkategorier inklusive skolsköterska är både en juridisk och etisk fråga att ta ställning till. Mellan en skolpsykolog och skolsköterska gäller sekretess och innehållet i en sammanfattning måste alltså sekretessbedömas innan den blir tillgänglig för skolsköterskan.
Även om ingen sekretess i juridisk mening gäller mellan skolpsykologen och övriga personalgrupper utanför EMI bör försiktighet iakttas då ett hälso- och sjukvårdsdokument av detta slag görs tillgängligt för en stor grupp av befattningshavare på skolan. Mitt råd är alltså att vara försiktig. Bättre är att den som har frågor om en speciell elev själv kan fråga skolpsykologen och då få den information som behövs. Detta är en etisk princip som bättre balanserar en elev/patients behov av integritet mot en befattningshavares behov av information om eleven.
Hälsningar Staffan