Till Frågor & svar

Främja skolnärvaro

Stötta elev att komma tillbaka till skolan?

20 januari, 2025

Fråga:

Hej Tina,
På skolan där jag jobbar går en elev i åk 9 som inte varit i skolan på flera månader nu. Kontakten med hemmet är bra och eleven jobbar med några få ämnen hemma. Jag har uppföljning med hemmet en gång i veckan med fokus på det hen har gjort hemma. Under hösten genomgick eleven en utredning och fick diagnosen autism nivå 1. Eleven uttrycker via sin mamma att skolan är ”jobbig”.

Har du förslag på hur vi kan stötta eleven att komma tillbaka till skolan?


Svar:

Hej

Vad fint att ni aktivt utforskar hur ni kan stötta eleven att komma tillbaka till skolan. Att ha regelbunden kontakt är en stabil grund och en förutsättning för att eleven ska fortsätta känna sig som en del av er skolgemenskap.

Det positiva med att eleven har fått en autismdiagnos är att ni nu kan arbeta mer målmedvetet utifrån de förutsättningar som ofta är gynnsamma för personer med en diagnos inom autismspektrumet. Har skolan gjort en frånvaroutredning? Om inte, rekommenderar jag att ni påbörjar en sådan skyndsamt. I utredningen är det viktigt att kartlägga vad det är i skolan som upplevs jobbigt eller obehagligt för eleven och som denna vill undvika. Ställ gärna specifika frågor om vilka platser, lektioner eller situationer som känns svåra, eftersom det är så eleven har uttryckt sig. Följ upp med att fråga vilka förutsättningar som skulle göra det möjligt för eleven att börja närma sig en skolgång igen.

Min erfarenhet är att det ofta handlar om följande nyckelfaktorer för att unga med en diagnos inom autismspektrumet ska kunna öka sin närvaro i skolan:

Trygga relationer är avgörande. Utse gärna två personer som blir elevens närmaste kontaktpersoner på skolan och som kan avsätta tid för att skapa en positiv relation, till exempel genom att göra något tillsammans, som att spela kort eller prata över en fika.

Var explicit i kommunikationen. Förbered eleven på vad som ska hända, gärna på detaljnivå, och var tydlig med vad som förväntas.

Planera en successiv återkomst. Börja med små steg och öka gradvis. Till exempel kan eleven börja med att delta i en favoritaktivitet eller lektion. Kom ihåg att fira varje framsteg!

Arbeta med intrycksreducering. Undersök hur skolan kan anpassa miljön för att minska överstimulering, exempelvis genom att erbjuda hörlurar, avskärmningar eller möjligheten att äta i en lugn miljö.

Jag hoppas att dessa råd kan vägleda er i arbetet med att återfå eleven till skolan. Tveka inte att höra av er om ni behöver fler tips eller stöd framöver.

/Tina