Fråga:
Hej Gudrun,
vi har en elev med intellektuell funktionsnedsättning som är mottagen i anpassad grundskola och följer kursplanen för ämnen i läroplanen för anpassade grundskolan (Lgra22). Eleven får undervisning som integrerad elev i sin tidigare grundskoleklass i vissa praktiska ämnen. Elevens vårdnadshavare har begärt att eleven ska få betyg. Vi känner oss osäkra på vem eller vilka som har rätt att sätta betyg i dessa ämnen.
Mvh
Sandra
Svar:
Hej Sandra,
och tack för frågan.
Man kan tycka att det borde vara lätt att hitta information om detta i våra styrdokument. Jag har nu sökt igenom såväl Skollagen, Skolförordningen, Läroplanen för anpassade grundskolan, Propositionen ”Elevhälsa och stärkt utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, Prop. 2021/22:162” samt ”Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om mottagande i anpassade grundskolan och anpassade gymnasieskolan samt om urval till anpassade gymnasieskolans nationella program” utan att finna svaret.
Däremot hittar vi information på Skolverkets webbplats ”Behörighet i anpassade grundskolan”. Jag rekommenderar er att läsa hela texten eftersom jag enbart tar upp vissa delar i mitt svar. Där framgår bl.a. att om man ska undervisa i ämnen som gäller för anpassade grundskolans årskurs 7-9, så ska man ha en lärarexamen för motsvarande åk 4-6 i grundskolan (och man blir då behörig i de ämnen som ingick i den lärarexamen man tog). Om läraren inte har någon av dessa examina kan man även få undervisa i anpassade grundskolans årskurs 7-9 om man har en lärar- eller förskollärarexamen som man har kompletterat med 30 högskolepoäng i ämnena svenska, engelska och matematik och 30 högskolepoäng i något av följande ämnen
- 30 högskolepoäng i samhällsorienterande ämnen i huvudsak jämnt fördelade mellan ämnena
- 30 högskolepoäng i naturorienterande ämnen och teknik i huvudsak jämnt fördelade mellan ämnena
- 30 högskolepoäng i ett eller 15 högskolepoäng i två av ämnena bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik eller slöjd
- 30 högskolepoäng i svenska som andraspråk.
Utöver detta ska man även ha en speciallärarexamen med inriktning intellektuell funktionsnedsättning.
Vidare kan vi läsa attdet finns ett undantag för anställda före den 1 juli 2011. Om du fick anställning som lärare före den 1 juli 2011 får du fortsätta undervisa och sätta betyg självständigt inom vissa skolformer fram till den 30 juni 2028 trots att du inte har legitimation. Det gäller undervisning i
- anpassade grundskolan
- specialskolan
- anpassade gymnasieskolan
- komvux som anpassad utbildning
På samma ställe Behörighet i anpassade grundskolan kan vi även läsa vad som gäller om två lärare ska sätta betyg tillsammans. Om de två lärarna inte kan enas om betyget för en elev har den legitimerade läraren företräde och sätter betyg, men bara om hen har behörighet att undervisa i det aktuella ämnet. Om lärarna inte kan enas och den legitimerade läraren inte har ämnesbehörighet sätter rektorn betyget. Rektor kan inte direkt gå in och ta rollen som medbedömande lärare om inte rektorn delvis arbetar som lärare och har lärarlegitimation. ”En lärare som saknar lärarlegitimation får inte sätta betyg självständigt utan ska göra det tillsammans med en legitimerad lärare. Båda lärarna ska signera i betygskatalogen.”
Soliga hälsningar
Gudrun Löwendahl Björkman
www.GLBatgardsprogram.com
Visste du föresten att Gudrun erbjuder förinspelade föreläsningar inom en mängd olika teman.
Läs mer och se om det är något för din enhet, skola eller kommun!