Till Frågor & svar

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Praktik som särskilt stöd i åtgärdsprogram

12 november, 2024

Fråga:

Hej,

hur dokumenterar man praktik i ett åtgärdsprogram för en elev en dag per vecka? Då behövs väl även beslut tas gällande anpassad studiegång i tid och eventuellt ämne?
Eleven går i årskurs 8 och det handlar om problematisk frånvaro som är utredd. SIP-möten med mera genomförs där samtal kring frånvaron och skolgången sker kontinuerligt. Kartläggningen (del 1) i den nya utredningen av elevens behov av särskilt stöd är klar. I del 2, den pedagogiska bedömningen så har vi efter analys och diskussion kommit fram till att eleven är i fortsatt stort behov av att kunna få känna att skolveckan är meningsfull och hanterbar för NN. Vi har tidigare provat många extra anpassningar och olika former av särskilt stöd i skolan för att tillgodose elevens behov. Dessa har dock inte varit framgångsrika. I dialogen med eleven och vårdnadshavarna har det framkommit att eleven är väldigt intresserad av bilar och vill söka in på Fordons- och transportprogrammet dvs ett yrkesprogram. Eleven vill därför kunna ta bort några ämnen som inte behövs för att komma in på yrkesprogrammet och vill också få prova att praktisera på en bilverkstad. Vi har formulerat att eleven är i fortsatt behov av mer omfattande och varaktigt stöd dvs särskilt stöd för att:

  1. Kunna motiveras att komma till skolan (ökad närvaro) i vetskapen att hen kommer få stöd att orka delta i ett begränsat antal lektioner och där lyckas med/kunna hantera skoluppgifterna (öka måluppfyllelsen).
  2. Få möjlighet till längre pauser och avbrott för att göra aktiviteter utifrån NN-s intresse som kan stimulera och ge energi att orka med resterande delar av skolveckan.

Hälsningar
Lena


Svar:

Hej Lena
och tack för din fråga.

Ja, det stämmer helt dvs en av åtgärderna som ni skriver in i åtgärdsprogrammet är anpassad studiegång och ni bör då även skriva in vilket eller vilka ämnen som tiden tas från. Den åtgärden bör skrivas in på ett juridiskt korrekt sätt dvs ni hänvisar till skollagstexten, anger även en särskild motivering till denna åtgärd och skriver även in att denna åtgärd kan överklagas särskilt. Det är alltid rektor som ska stå som ansvarig beslutsfattare för denna åtgärd, vilket du säkert redan känner till.
Jag skriver in några textförslag för att konkretisera:

Åtgärd A
Anpassad studiegång enligt 3 kap. 12 § skollagen. Särskild motivering: Eleven är i fortsatt behov av förkortade skoldagar samt färre lektioner för att motiveras att komma till skolan och för att klara
av att delta i undervisningen. Eleven är i fortsatt behov av samma tider varje skoldag kl. 9-13 samt praktik på en bilverkstad onsdagar kl. 9-15 (Se åtgärd B och C). Beslutet om åtgärden kan överklagas särskilt enligt 28 kap. 16 § skollagen.
Omfattning i tid:
Eleven går miste om XX min undervisning/vecka vilket tas från ämnena Y, Z. och Å. Eleven får utökad lektionstid i svenska, matematik och engelska med 60 min/ämne.
Ansvarig för åtgärden: Rektor Rut Rogers

Åtgärd B
NN möts upp på morgonen där dagens skoluppgifter, pauser mm gås igenom och frågor besvaras.
Omfattning i tid: 30 minuter x 4 dagar per vecka.
Ansvarig för åtgärden: Resurspedagog Ricardo Rincon.

Åtgärd C
Stöd med olika skoluppgifter under pågående lektioner i klassen.
Omfattning i tid: ca 60 minuter x 4 dagar per vecka.
Ansvarig för åtgärden: Resurspedagog Ricardo Rincon.

Åtgärd D
Stöd utanför klassen hos speciallärare i ämnena svenska, matematik och engelska.
Omfattning i tid: ca 60 minuter x 2 dagar per vecka.
Ansvarig för åtgärden: Speciallärare Rita Rolfsdotter

Jag har inte skrivit in praktiken som en egen åtgärd i åtgärdsprogrammet eftersom det inte är skolans personal som kommer att genomföra praktiken med eleven. Jag nämner i stället praktiken i den första åtgärden om anpassad studiegång. Praktikdagen kan även dokumenteras i den samordnade individuella planen (SIP).

Om någon skolpersonal däremot skulle följa med eleven till och från praktiken alternativt även vara med under delar av praktiken dvs lite mer omfattande tid, så skulle detta skrivas in som en separat åtgärd i åtgärdsprogrammet. Likaså kan vi skriva in en åtgärd om en skolpersonal ägnar eleven exempelvis 60 minuter varje vecka för att förbereda inför praktikdagen och för att följa upp samt använda praktikdagens innehåll exempelvis i engelsk konversation.

Soliga hälsningar
Gudrun Löwendahl Björkman
www.GLBatgardsprogram.com

Visste du föresten att Gudrun erbjuder förinspelade föreläsningar inom en mängd olika teman.

Läs mer och se om det är något för din enhet, skola eller kommun!